Maailmankaikkeuden taitavimman Go-lautapelin pelaajaan, AlphaGo-tekoälyn kehittänyt Deepmind on ottanut jälleen tärkeän harppauksen kohti ihmisenkaltaista älykkyyttä.

Googlen omistama brittiläinen Deepmind kertoo blogissaan AlphaGon uusimmasta Zero-lisänimeä kantavasta versiosta.

Tekoälyn uusin versio tukeutuu aiemmista AlphaGo-versioista poiketen vahvistumisoppimisena tunnettuun tekniikkaan. Siinä missä edeltävä mestari sai oppinsa paremmiltaan (eli ihmispelaajia analysoimalla), aloitti Zero-tekoäly pelaamisen vain lautapelin perustiedoilla opettaen hiljalleen itse itseään.

AlphaGo Zeron kerrotaan päihittäneen edeltäjänsä otteluin 100–0 vain neljänkymmenen päivän harjoittelun jälkeen.

Itseään vastaan pelannut tekoäly pelasi alussa täysin sattumanvaraisesti, mutta alkoi nopeasti tekemään pelissä yhä fiksumpia päätöksiä omiin kokemuksiinsa perustuen. Se saavutti Go-pelin parhaan ihmispelaajan taitotason vain kolmessa vuorokaudessa.

21 vuorokauden jälkeen se pelasi jo paremmin kuin viiden parhaan ihmispelaajan muodostaman tiimin aiemmin tänä vuonna päihittänyt AlphaGo Master -tekoäly. 40 vuorokauden jälkeen Deepmind julisti Zeron jo kaikkien aikojen parhaaksi Go-pelaajaksi.

AlphaGo Zero on merkittävä edistysaskel myös laskentatehon puolesta. Siinä missä aiemmat versiot tekoälystä käyttivät 48 tekoälyprosessoria, tarvitsee Zero tehtävän suorittamiseen paremmin vain 4. Lisäksi se käyttää hyväkseen vain yhtä neuroverkkoa useampien sijaan.

(Deepmind)

Tutkijoiden mukaan tämä on osoitus siitä, kuinka paljon tekoälyllä on mahdollista saavuttaa vain algoritmeja muuttamalla.

Koska Zeroa ei kehitetty yksinomaan Go-peliin, voidaan sen kykyjä soveltaa myös muihin tehtäviin.

”Vaikka Zero-tekoäly on vielä varhaisessa kehitysvaiheessa, se on kriittinen askel kohti lopullista tavoitettamme soveltaa tekoälyä tärkeimpiin ihmiskunnan ongelmiin. Jos vastaavia tekniikoita voidaan soveltaa muihin rakenteellisiin ongelmiin, kuten proteiinin laskostumisen selvittämiseen, energiankulutuksen vähentämiseen tai uusien vallankumouksellisten materiaalien löytämiseen, tekoälyn tarjoamat läpimurrot voivat todella vaikuttaa yhteiskuntaan positiivisesti”, blogissa kirjoitetaan.

”Mastering the game of Go without human knowledge” -niminen tutkimus on julkaistu Nature-tiedejulkaisussa.

Lisää aiheesta Zero-tekoälyyn syvällisemmin pureutuneen The Vergen artikkelissa.