Ladattavien autojen ensimmäisen vuosipuoliskon rekisteröintitilastot alkavat hahmottua. Euroopassa ladattavia autoja rekisteröitiin ensimmäisen vuosipuoliskon aikana noin 195 000 kappaletta, missä on kasvua 42 prosenttia. USA:ssa vastaavat luvut ovat 122 000 autoa ja 37 prosenttia.

EV-volumes.comin mukaan molemmilla suurilla markkinoilla akkusähköautojen ja lataushybridien jakauma oli lähes sama. Euroopassa akkusähköautojen osuus oli 51 prosenttia ja USA:ssa 53 prosenttia ladattavien autojen kokonaismäärästä.

Useimmilla valmistajilla ladattavien autojen toimitusajat ovat jo niin pitkiä, ettei tänään tehty uusi kauppa enää kasvata tämän vuoden rekisteröintilukuja.

USA:ssa loppuvuoden ennuste kohottaa kuitenkin akkusähköautojen osuutta selvästi, kun Tesla Model 3:n tuotanto on lähtenyt parempaan vauhtiin. Tämän yhden mallin markkinaosuus on USA:n ladattavien autojen kokonaismäärästä noin kolmasosa.

Suomessa ladattavien autojen rekisteröintiluvut ovat hyvin vahvasti lataushybridipainotteiset, ja Volvo-vetoiset. Ensimmäisten seitsemän kuukauden aikana rekisteröidyistä 3 654 ladattavasta autosta lataushybridejä oli 3 264 ja Volvoja 1 222. XC60-malleja tuosta on 941 kappaletta, eli sen osuus lataushybridien rekisteröinneistä on 29 prosenttia.

Sähköautoissa kasvuprosentti edellisvuoden tammi–heinäkuuhun verrattuna on verrattaen rauhallinen 27, kun lataushybrideissä kasvua on huimat 167 prosenttia.

Lataushybrideissä Suomen kolme kärkimerkkiä ovat Volvo, Mercedes-Benz ja BMW. Sähköautojen puolella palkintokorokkeelle nousevat Nissan, Tesla ja Volkswagen.

Pitää muistaa, että tilastot kertovat vain asiakkaille tai autokauppoihin toimitettujen, rekisteröityjen autojen määristä. Useimmilla valmistajilla ladattavien autojen toimitusajat ovat jo niin pitkiä, ettei tänään tehty uusi kauppa enää kasvata tämän vuoden rekisteröintilukuja.