Volkswagen Lavida on erittäin tärkeä malli Kiinassa, sillä se oli viime vuonna maan toiseksi suosituin automalli yli puolen miljoonan kappaleen rekisteröinneillä. Askeleessa seuraavaan sukupolveen ei siis voi horjua, vaan sitä on harkittu huolella.

Tärkein parannus on siirtyminen hyvin vanhasta PQ34-perusrakenteesta samaan MQB-arkkitehtuuriin, jota käytetään melkein kaikissa Volkswagen Groupin autoissa. Akseliväli on venynyt peräti 78 mm ja kori on 65 pidempi kuin ennen. Tilaa on huomattavasti enemmän kuin ennen varsinkin takaistuimella.

Ohjaamo on maltillisen näköinen, ja jotkut kiinalaislähteet ovat jo moittineet sitä liiankin maltilliseksi.  Mutta rauhalliset muutokset ja parannukset ovat Volkswagenille tyypillisiä ja sen menestyksen perusta, eikä tässä tapauksessa ole poikettu linjasta. Saatavilla on nahkaverhoilua, kaksialueilmastointia ja muita varusteita, joita on totuttu näkemään vähän paremmissa malleissa.

Valittavana on kolme bensiinimoottoria, vapaasti hengittävä 1,5-litrainen (85 kW) sekä 1,2- ja 1,4-litraiset turbomoottorit (85 kW ja 110 kW). Suurin osa ostajista valitsee autoon kuusivaihteisen automaattivaihteiston.

Volkswagen esittelee Lavida Plussan virallisesti huhtikuun lopulla Pekingin autonäyttelyssä. Pian sen jälkeen aloitetaan myynti ja hinnan odotetaan olevan nykyistä korkeamman. Vanha Lavida jää edelleen tuotantoon uuden rinnalle ja sen hinnat on pudotettu alkamaan 100 000 juanista eli noin 13 000 eurosta.