Jos ovat Le Mansin 24 tunnin ajot hurja tapahtuma, ei pari viikkoa myöhemmin ajettava Le Mans Classic jää juurikaan jälkeen. Vuodesta 2002 ajettu klassikkokilpailu kerää yhteen satoja vanhoja kilpa-autoja ja lukemattoman määrän alan harrastajia. Tänä vuonna mukaan pääsi ensimmäistä kertaa suomalaiskuljettaja, Jukka Huhta, ajokkinaan vuoden 1950 Cadillac Series 61 Coupé.

Siinä missä 24 tunnin ajot ovat joka vuosi, klassikoilla kilpaillaan vain parillisina vuosina. Kisan erikoisuuksiin kuuluu, että tulijoita olisi moninkertainen määrä siihen nähden, ketkä hyväksytään mukaan.

Varsinaisessa 24 tunnin kilpailussa on ollut vuosien mittaan useita suomalaisia, kuten Keijo ”Keke” Rosberg ja Toni Vilander sekä vuosina 1995 ja 2005 voittoon yltänyt Jyrki Järvilehto. Klassikkokilpailu sen sijaan sai odottaa suomalaisosanottajaa tähän vuoteen saakka.

Veteraaniautoja ei suinkaan rasiteta vuorokauden mittaisella kilpailulla, vaan niillä ajetaan kolme tai neljä kahdeksan kierroksen mittaista osakilpailua vuorokauden eri aikoina, joiden tulokset lasketaan yhteen. Klassikot on jaettu kuuteen ikäryhmään, sillä kaikkia kuuttasataa kilpuria ei voi päästää yhtä aikaa radalle. Kilpaan osallistuvien autojen lisäksi nähtävänä ovat merkkikerhojen tuhannet klassikot.

Yhdysvaltalainen Briggs Cunningham toi vuonna 1050 Le Mansin kilpailuun kaksi Cadillac Series 61 De Ville -kilpa-autoa. Toinen autoista oli vakio ja toinen, lisänimen ”LeMonstre” saanut, oli viritetty. Vakioauto sijoittui kokonaiskilpailussa komeasti sijalle kymmenen ja LeMonstre tuli ruutulipulle seuraavana. Jälkimmäisen auton tulosta heikensi juuttuminen hiekkaan puoleksi tunniksi.

Huhdan Cadillac löytyi ruostuneena peltikasana Yhdysvalloista, mutta niin vain siitä päätettiin rakentaa kilpa-auto. Suomalaisesta Cadillacista tuli ensimmäinen kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n kilpailukäyttöön hyväksymä historic-luokan Cadillac Series 61 Coupé. Moottorina autossa on 5,5-litrainen V8, joka kiidätti auton kuuluisalla Mulsannen suoralla 170 km/h nopeuteen.

Autojen suorituskyvyissä oli melkoisia eroja, sillä samassa luokassa kilpailleilla vuoden 1955 Jaguar D-Typeillä ajettiin aikanaan Le Mansin voittoon. Ne pyyhälsivät Mulsannessa reilulla 250 km/h nopeudella ja kiersivät radan kahdeksaan kertaan samassa ajassa, kun Huhta ajoi kuusi kierrosta.

Suomalaiskuljettaja ajoi komeasti kaikki kolme lähtöään ja sijoittui 64 hyväksytyn kilpailijan joukossa sijalle 39. Kun laskettiin ranskalaistyyliin vielä suorituskykyindeksi, parani sijoitus kuudella pykälällä.

Kuvat: Pekka Koski