Takavuosina yleispätevin auto oli farmari. Omakotitalon pihassa kantikas farmari-Volvo oli enemmän sääntö kuin poikkeus. On farmariautoilla edelleenkin kotikenttäetu, mutta nyt katumaasturi on noussut lähes vastaavaan asemaan. Mutta kumpi onkaan oikeasti pätevämpi autotyyppi yleiskäytössä?


  • BMW 520d xDrive Touring ja BMW X3 xDrive20d
  • Renault Mégane Sport Tourer 130 TCe ja Renault Kadjar TCe 130
  • Škoda Superb Combi 2,0 TDI 190 4×4 ja Škoda Kodiaq 2,0 TDI 190 4×4

Kaikki TM-testivoittajat löytyvät täältä.


Katumaasturi on luontaisesti korkeampi mutta usein hiukan lyhyempi kuin farkku. Tämä mittasuhde-ero vaikuttaa yllättävän moneen seikkaan. Kun katumaasturissa istutaan tila-autojen tapaan hiukan korkeammalla ja pystymmässä, niin polvitilan tarve vähenee ja istuimet saadaan lyhyempään tilaan jopa väljemmin.

Autoon nouseminen saattaa helpottua, mutta usein myös mietityttää miten korkeampi kori vaikuttaa tavaratilaan ja miten käy kulutuksen.

Lähes kaikilla automerkeillä on jo tarjolla katumaastureita, ja niitä esitellään yhä enemmän moniin e…

Tilaa ja lue tämä artikkeli

sekä vaikka kaikki TM:t vuodesta 1953 alkaen.

Tilaa Kirjaudu