Aamuyöllä tauti uusii. Tarvitsen taksin mökiltä päivystyssairaalaan. Olen unohtanut, että kyyti kannattaisi tilata nykyään etukäteen.

Tavoitan lopulta kuljettajan, joka lupaa tulla paikalle puolen tunnin päästä. Taisin herättää. Kun sovimme hinnasta, kuljettaja huomaa heikon oloni. Olen neuvottelussa alakynnessä. Hinta tuntuu tuplaantuvan normaalista.

Sairaalan edessä on jono autoja, kun teen aamupäivällä lähtöä mökille. Kuljettajat huutelevat hintojaan tolpalta, joissain autoissa on isoja mainostarroja kiinteistä hinnoista. Ne ovat kolmanneksen siitä, mitä hätätilanteessani maksoin.

Oheinen tilannekuvaus on yksi visio siitä mihin taksiuudistus voi meidät viedä.

Miten saan taksin?

Taksin voi tilata

  • välityspalvelusta
  • erilaisten älypuhelinsovellusten avulla
  • soittamalla suoraan tietylle taksiyrittäjälle

Taksin voi ottaa entiseen tapaan myös taksitolpalta

  • tolpalla voit ottaa mieleisesi auton
  • sopivimmalla hinnalla kyytiä tarjoavan

Taksiksi tunnistamasi auton voi ottaa myös lennosta. Taksivalo ei kuitenkaan ole enää pakollinen.

Hinnat lähtevät elämään

Taksinkäyttäjä voi heinäkuusta alkaen joutua maksamaan samalta matkalta eri hinnan eri tilanteissa. Taksan ylärajaakaan ei enää säädellä kuten ennen.

Uuden liikennepalveluluvan voi aiemmasta poiketen voi saada myös monille eri moottorikulkuneuvoille.

”Kun kysyntä alkaa määritellä hintoja, tulee nykyistä kalliimpia ja halvempia matkoja. Alkuviikon arki-illoista tulee halvempia. Huippusesongit, kuten uudenvuodenyön hinnat nousevat. Hinnoittelu tulee perustumaan joko kiinteisiin hintoihin tai sitten hinta perustuu aikaan tai matkaan”, hahmottelee Lähitaksi Oy:n toimitusjohtaja Juha Pentikäinen. Uudellamaalla toimiva yritys on toistaiseksi yksi Suomen suurimpia.

Kuluttajien taksitulevaisuus näyttää vielä hyvin hämärältä kesäkuun puolivälissä. Hinnoista ja niiden määräytymisestä ei ole tietoa. Taksin saamisestakaan ei ole enää varmuutta, kun asemapaikka- ja päivystysvelvoitteet poistuvat.

Uskallanko nousta kenen tahansa kyytiin?

  • Taksin kuljettajaksi pääsee entistä helpommin.
  • Kuljettajalta edellytetään silti taksinkuljettajakokeen läpäisemistä suomeksi tai ruotsiksi. Jokaiselle hakijalle tehdään rikos- ja sakkorekisterien tarkistus.
  • Kuljettajalta edellytetään paikallistuntemusta, riittävää vuorovaikutus- ja kielitaitoa.
  • Kuljettajan pitäisi tunnistaa matkustajan toimintarajoitteesta johtuvat erityiset tarpeet.
  • Matkustajan nähtävillä on oltava luvan haltijan nimi ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi.

”Toistaiseksi ei tiedetä paljon mitään, mitä tapahtuu. Kyseessä on suuren mittaluokan muutos. Siirrytään voimakkaasta säätelystä hyvin vapaaseen toimintaan. Se edellyttää kuluttajilta uusia valmiuksia”, määrittelee ylitarkastaja Satu Toepfer Kilpailu- ja kuluttajaviranomaisen (KKV) Kuluttajavastuu-alueelta.

Ala on ollut pitkään tiukasti säädelty. Nyt vapautuvat kerralla hinta ja taksien määrä.

”Suomen uusi taksilaki on Euroopan villein. Asiakkaan oma vastuu valita taksi ja neuvotella matkan hinta kasvavat”, sanoo Lähitaksin Pentikäinen. Yrityksen omistaa 700 taksiyrittäjää. Hinnoittelunsa yritys on luvannut kertoa vain muutamia päiviä ennen kilpailun vapautumista.

Kyräilyä hinnoittelussa

Myös nykyiset taksiyrittäjät ovat itsekin viimeiseen saakka luomassa tilanteeseen hyyhmäisyyttä, kun he kyräilevät keskenään hintojen julkistamista. Eikä uusista yrittäjistä tai palvelumalleista ole vielä mitään tietoa.

”Hinta tai matkan määräytymisen perusteet on aina kerrottava etukäteen asiakkaalle. Trafi (Liikenteen turvallisuusvirasto) asetti sadan euron rajan, ettei tulisi karmeita yllätyksiä. Sitä kalliimmasta matkasta on aina sovittava erikseen. Paljon tulee riippumaan siitä, millaisia hinnoittelumalleja otetaan käyttöön. Mitä monimutkaisempi hinnoittelusta tulee, sitä vaikeampaa kuluttajan on vertailla”, sanoo Toepfer.

Lähikuukausina saatetaan nähdä aivan uusia kyyditysinnovaatioita. Samoin odotettavissa on appeja, joilla asiakkaat voivat vertailla hintoja.

Miten voin maksaa?

  • Taksien on ilmoitettava ennalta tieto käytettävistä maksutavoista.
  • Matkustajalla on oikeus maksaa matkansa käteisellä ja yleisimmillä maksukorteilla. Paitsi, jos yrittäjä on määritellyn jonkun tietyn maksutavan, jonka matkustaja on tilauksen tai varauksen yhteydessä hyväksynyt.

Mistä hinta selviää?

Hinnat voi ilmoittaa esimerkiksi tarralla, älynäytöllä tai paperilla. Tarkoituksena on, että asiakkaan on mahdollisimman helppo vertailla eri taksiyritysten hintoja taksitolpalla tai muulla taksiasemalla.

Kuitenkin suurin osa matkoista tilataan edelleen soittamalla. Erilaisten appien käyttö on alle kymmenen prosenttia taksitilauksissa, kertoo Lähitaksin Pentikäinen.

Kaikista taksimatkoista 40 prosenttia on yhteiskunnan korvaamia kuljetuksia, kuten koulu-, vammais- ja potilaskyytejä. Yksityisiä matkoja on saman verran ja loput 20 prosenttia on yritysten tilaamia kuljetuksia.

Mistä tiedän, mitä kyyti maksaa?

  • Hintatietojen pitää olla taksissa, älynäytöllä tai tolpalla nähtävillä.
  • Ennen taksimatkan alkamista tai tilauksen vahvistamista sinun on aina saatava tieto joko matkan kokonaishinnasta tai perusteet, miten hinta lasketaan.
  • Takseilla ei ole laissa määritettyä enimmäishintaa. Sama matka voi olla erihintainen eri takseilla.
  • Taksiyritykset voivat tarjota kiinteää hintaa tietylle reitille tai esimerkiksi aikaan, matkan pituuteen tai vyöhykkeisiin perustuvaa hinnoittelua.
  • Hinta voi myös vaihdella kysynnän, varausajan ajankohdan, varaustavan ja paikan mukaan.
  • Jos taksimatkan hinta ylittää tai sen arvioidaan ylittävän 100 euroa, taksin on sovittava hinnasta matkustajan kanssa.

Kuluttajaviranomainen tähdentää nettiohjeistuksessaan, että ”kannattaa kuitenkin itse selvittää taksin hinnoitteluperuste ja palvelutaso etukäteen ja mahdollisuuksien mukaan vertailla näitä”. Tämä pätee myös soittamalla tilattavaan taksiin.

Taksin ajamiseen ei edellytetä enää koulutusta, mutta Trafin taksinkuljettajan koe on läpäistävä.

Pystyvätkö kaikenikäiset ja kaikissa tilanteissa käyttämään esimerkiksi kännykän vertailuappia, jos lentokentälle tai synnyttämään on jo kiire? Myös vanhukset joutuvat turvautumaan usein taksiin. Monelle ”kipurajaksi” määritelty satanenkin on iso raha.

Mittarintarkkuudella vai sinnepäin?

Taksimittari tai sitä vastaava laite on autossa edelleen oltava. Toistaiseksi on kuitenkin vielä epäselvää, mitä ”vastaavalla laitteella” tarkoitetaan.

Taksimittarin tarkkuus todennetaan EU:n mittalaitedirektiivillä. Mutta mikä on ”vastaavan laitteen” tarkkuus? Tästä on taksiyrittäjiä edustavan Pentikäisen mukaan epäselvyyttä. Tilanne sisältää hänen mukaansa mahdollisuuden harmaaseen talouteen.

”Taksimittari on sinetöity laite, josta saadaan tiedot suoraan verottajalle. Miten lisääntyvät appipalvelut taipuvat tähän? Entä mihin tieto asiakkaan kanssa etukäteen sovittavasta hintahaarukasta tallennetaan? Kai autoihin tulee lomakkeita, joilla asiakas ja kuljettaja tekevät sopimuksen ennen kuin matka alkaa”, pohtii Pentikäinen.

Uber palaa pääkaupunkiseudun kyytikilpailuun

Yksi taksikilpailun uusjakoon aikova on kyytien välityspalvelu Uber, joka palaa pääkaupunkiseudulle vuoden tauon jälkeen.

Asiakas tilaa kyydin haluamaansa paikkaan sovelluksella. Hän näkee tarjolla olevat kuljettajat ja arvioidun hinnan ennen kyydin tilaamista. Auton rekisteritunnus, kuljettajatiedot ja saapuminen näkyvät myös kännykästä. Matka veloitetaan automaattisesti maksukortilta.

Palvelu on käytössä 78 maassa. Suomessa Uber-autoissa ei ole perinteistä taksitunnusta eikä yhtenäisiä tunnuksia.

Hinnat muuttuvat kysyntätilanteen mukaan reaaliajassa.

Jalo Makkonen on eläkkeellä oleva taksikuljettaja. Ja niin on hänen tuleva Uber-autonsakin: VW Passat farmari, joka on ehtinyt taksina ajaa jo 290 000 kilometriä.

”Ostin auton vuosi sitten tähän tarkoitukseen. Maksoin 13 000 euroa. Minulla ei ole tuloksellista tavoitetta, ajan sen verran, mikä sopii elämäntilanteeseeni”, kertoo Makkonen suunnitelmistaan.

Makkonen arvostelee, että perinteisten taksien asenne on ollut virkavaltainen ja vinoutunut. Uberia on pidetty pahana jo muutama vuosi.

”Laatua on tavoiteltu määräyksillä. Ja alan sisällä on ikävästi annettu palautetta, kuka on töppäillyt. Asiakaspalvelun onnistuminen on kuitenkin kuljettajasta itsestään kiinni”, sanoo Makkonen.

Hänen mukaansa perinteisten taksien asiakas joutuu hankalaan tilanteeseen, kun hinnat lähtevät niissä elämään.

”Ennen keltainen tarra oli taksissa sisällä. Nyt se tulee olemaan auton ulkopuolella. Asiakas joutuu erilaisista hinnoitteluista arvioimaan, mitä kyyti lopulta maksaa”, kuvaa Makkonen muuttuvaa taksitoimintaa.

Uber velottaa yrittäjiltään 25 prosenttia kyytipalkkioista.

Uuden lain mukaan välityspalvelun tarjoajan on toimitettava tiedot toteutuneista ajoista viranomaiselle, mutta Pentikäisen mukaan Suomessa on vielä epäselvää, minne ja miten. Ruotsissa kaikki tieto on toimitettava verottajalle konekielisesti.

Tulevaisuudessa taksia ajavan ei tarvitse kuulua mihinkään taksipalvelukeskukseen tai vastaavaan. Osa-aikaisen kuljettajatyön arvioidaan lisääntyvän. Onko satunnaiskuski sitten tarvittaessa jälkeenpäin tavoitettavissa?

”Minimivaatimuksena on, että autossa on oltava näkyvillä luvanhaltijan tiedot, yhteyshenkilö ja kuljettajan nimi. Ne kannattaa katsoa”, neuvoo Satu Toepfer KKV:stä.

Millä pelillä ja kenen kyydissä?

Heinäkuun ensimmäisenä arkipäivänä Ajovarma alkaa vastaanottaa hakemuksia uusista, viiden vuoden taksiluvista. Ajovarma on kuljettajatutkintoja ja katsastuksia hoitava yritys ja Trafin sopimuskumppani.

Taksin ajamiseen ei edellytetä enää koulutusta, mutta Trafin taksinkuljettajan koe on läpäistävä. Osaamisvaatimukset eivät uudistuksessa muutu.

Saanko taksin, silloin kun sitä tarvitsen?

  • Etenkin pienillä paikkakunnilla ja hiljaisina aikoina, kuten arkiöisin, kannattaa taksi tilata ennakkoon.
  • Tarkista, miten taksiyrittäjät ovat ilmoittaneet palvelevansa öisin ja viikonloppuisin.
  • Päivystysvelvollisuutta takseilla ei enää ole.

Toiminta-alueelta, jossa kuljettaja aikoo eniten toimia, olisi oltava ”riittävä paikallistuntemus”. Kokeessa suoritettavan kunnan voi valita vapaasti, mutta ajolupa myönnetään koko Suomeen. Missähän kunnassa olisi vähiten reittejä opeteltavana?

Uuden liikennepalveluluvan voi aiemmasta poiketen voi saada myös monille eri moottorikulkuneuvoille. Henkilöauton lisäksi taksi voi olla paketti- tai kuorma-auto, kolmipyörä, kevyt nelipyörä tai raskas nelipyörä. Eli esimerkiksi mönkijäkyyti voi olla taksi. Vain bussi ei voi toimia taksina.

Voi olla, että vain mielikuvitus on rajana esimerkiksi eri ravintolapalveluiden ja taksikyytien tulevaisuuden yhdistämisessä. Pizzan ja ostajan kyydittävä taksi saattaa olla vain alkua.

Myös perinteiset taksiautoilijat yrittävät nyt kiivaasti keksiä uusia palvelukonsepteja kuten tapahtumien ja taksikyytien yhdistämistä. Moni eläkeikään ehtinyt taksiyrittäjä on kuitenkin päättänyt luovuttaa juuri nyt.

Taustalla isoa ajattelua

Koko uudistuksen takana on liikennekaari. Se tarkoittaa liikennepalvelujen sääntelyä yhdellä lailla. Tavoitteena on uusien innovaatioiden, digitalisaation ja automatisaation käyttöönotto. Myös jakamistalous ja uudenlaiset palvelut vaikuttavat taksimyllerrykseen.

”Iso visio on, että ihmiset liikkuvat tulevaisuudessa omannäköisesti, eri päivinä ja eri vuodenaikoina erilaisilla välineillä. Tarkoitus olisi, että jokaisella olisi vapaus valita oman tarpeen, kukkaron ja arvojen mukaan sopiva liikkumistapa”, hahmottaa Sonja Heikkilä. Hän työskentelee liikkumisen hankejohtajana OP-ryhmässä.

Pitääkö minun jo tilatessa kertoa, jos mukanani on matkalaukku?

  • Kun tilaat taksia, kerro, tarvitsetko lisäpalveluja (kannattaa mainita montako matkalaukkua on mukana). Kysy myös, mitä lisäpalvelut maksavat.
  • Tieto voi löytyä yrityksen verkko- tai facebook-sivuilta.
  • Lisäpalveluja ovat esimerkiksi ison matkatavaran kuljettaminen, lastenistuimet ja eläinten kuljetus.

Heikkilän työnantaja OP-ryhmä on tuonut palveluna esimerkiksi sähköautojen, yhteiskäyttöautojen ja kausiautojen vuokrausta. Rahoitus- ja vakuutusyhtiö on toiminut liikkumispalvelujen tuottajana nyt puolitoista vuotta.

”Haluaisin nähdä taksiliikenteen osana jokapäiväistä arkiliikkumista täydentäen joukkoliikennettä, kevyttä liikennettä ja muuta autoilua. Tämä vaatii mielikuvan ja hinnoittelumallien muuttumista. Siirtymä vahvasta yksityisautoilusta kohti liikkumisen palveluita vaatii kokonaisuudessaan ajattelutavan muutosta.”

”Unelmieni liikkumisessa voin tehdä enemmän omia valintoja usean vaihtoehdon joukosta. Myös taksiliikenne on tarpeiden mukaan joustavaa palvelua, jonka kokemus on vaihteleva. Toisinaan voisin haluta parempaa palvelua ja toisella kertaa riittäisi halvempi kyyti”, sanoo Heikkilä.

Hänen mukaansa digitalisaatio on tulevaisuuden liikennepalvelumarkkinan ytimessä. Yhtiöt tulevat hyödyntämään tietoa, missä kyytejä milloinkin kannattaa tarjota. Se tehostaa yhtä aikaa tehostaa palveluja ja parempaa asiakaskokemusta. Taksien käyttäjille tärkeää on palvelujen saatavuus reaaliajassa.

”Edessä on murrosvaihe. Liikkumisen palvelumarkkina kehittyy. Yksityinen autonomistaja voi olla niin palveluiden käyttäjä kuin tuottaja, esimerkiksi vuokraamalla autoaan tai parkkipaikkaansa toiselle tai tuottamalla palveluita”, visioi Heikkilä.

Seuraamme taksipalvelujen kilpailun vapautumista verkkouutisissamme.

Maakunnissa tapahtuu – Taksipalvelut ryhmittyvät uusiksi Kuopiossa

Itä-Suomen suurimmassa kaupungissa, 118 000 asukkaan Kuopiossa, ei vielä näy merkkejä suurien taksiyhtiöiden tulosta, mutta silti pääosa takseista kuuluu jo selvästi johonkin tiimiin. Katukuvassa vilisee isolla ykkösellä brändättyjä Kuopion Taksiykköset Oy:n takseja ja pyöreällä ovilogolla varustettuja Vievie Sinut Oy:n autoja.

Molemmilla on tallissaan noin 70 autoa, mutta näitä yhtiöitä ei voi verrata esimerkiksi pääkaupunkiseudun suuriin taksiyhtiöihin, kuten Kovaseen tai Kajoniin. Molemmat ovat markkinointiyhtiöitä, joiden osakkaita ovat yksittäiset taksiyrittäjät. Markkinointiyhtiöillä haetaan leveämpiä hartioita uuden kilpailutilanteen varalle.

Markkinointiyhtiöiden muodostuminen voi näkyä jatkossa myös siinä, miten takseja tilataan. Tähän asti Kuopion ja Siilinjärven yhteisliikennealueen kyydit on välittänyt Savon Taksidata Oy, mutta jo nyt Taksiykkösten autoissa näkyy myös yhtiön oma tilausnumero ja Vievien autoille sellainen on tulossa heinäkuun alkuun mennessä.

Perinteisille taksinvälitysyhtiöille on povattu vaikeita aikoja ympäri Suomea, mutta Savon Taksidatalla on ässä hihassaan. Sen ja kahden muun välitysyhtiön yhdessä perustama Pro-Keskus on voittanut viiden maakunnan Kela-kyytien välityssopimukset, jotka astuvat voimaan 1.7. Suomessa yhteiskunta rahoittaa noin 40 prosenttia taksimatkoista, ja Kelan tukemat matkat muodostavat tästä ison osan. Taksiyrittäjät pääsevät mukaan Kela-kyyteihin maksamalla satojen eurojen avausmaksun, muutaman kympin kuukausimaksun ja toteutuneisiin kyyteihin perustuvan provision.

Yksi markkinointiyhtiöiden potentiaalisista vahvuuksista voi olla omien mobiilisovellusten toteuttaminen. Muutama vuosi sitten Suomessa ensi kerran käväissyt Uber sai paikalliset taksiyhtiötkin miettimään uusia välitystapoja. Taksiliiton kehitysyhtiön tuottama Valopilkku-sovellus on ollut käytössä monilla taksiyrittäjillä myös Kuopiossa. Nyt kun Valopilkku on myyty Taksi-Helsingille, seuraava sopimuskierros lienee mielenkiintoisempi. Mikään ei estä uusia sovellusten kehittäjiä tulemasta markkinoille.

Asemapaikoista luopuminen tarkoittaa tietysti sitä, että kun kysyntä kasvaa, myös tarjonta kasvaa. Isojen tapahtumien, kuten Rockcockin tai Viinijuhlien aikaan takseja saapuu paikalle myös muualta. Mutta toisaalta mikään ei jatkossa estä Kuopion takseja osallistumasta Tahkon pääsiäiseen, Joensuun Ilosaarirockiin tai Savonlinnan Oopperajuhliin.

JUSSA NIEMINEN