Otimme selvää, miten metaanikaasutekniikka toimii suosionosoituksia maailmalta ja Suomesta keränneessä Seat Ibizassa. Siinä kaasujärjestelmä on yhdistetty kolmisylinteriseen ottomoottoriin. Ensisijaisesti mennään kaasulla, ja kun se loppuu, siirrytään bensiinikäytölle.

Kylmänä auto käynnistyy bensiinillä, koska kaasujärjestelmä vaatii jäähdytysnesteen lämpenemisen kymmeneen celsiusasteeseen. Polttoaineen vaihdoksen voi huomata pienestä nykäisystä. Nykäyksiä tulee toisinaan myös moottorijarrutuksen jälkeen kaasua painaessa. Muuten auto vastaa ajettavuudeltaan bensiinikäyttöistä.

Kaasukäyttöisyys näkyy mittaristossa moottorin lämpömittarin tilalla olevasta kaasumäärän mittarista ja CNG-merkkivalosta. Tavaratila on hieman bensiiniversiota pienempi, sillä säiliöt on sijoitettu tavaratilan alle. Mittasimme vetoisuudeksi ainoastaan 190 litraa.

Kokeilimme käytännössä miten pitkälle kaasusäiliöllisellä pääsee. Kyseessä ei ollut ennätyshakuinen testi, vaan normaalissa liikenteessä ajettu lenkk…

Tilaa ja lue tämä artikkeli

sekä vaikka kaikki TM:t vuodesta 1953 alkaen.

Tilaa Kirjaudu