Ensimmäisen sukupolven A-sarjalaisesta on kulunut niin paljon aikaa, ettei siitä muisteta kuin yksi asia: se kaatui hirvenväistökokeessa. Mistähän tämä A-sarjalainen tullaan kahdenkymmenen vuoden päästä muistamaan?

Tekoäly olisi hyvä aihe, kunhan se vaan toimii autoilijan apuna eikä haittana. Tästä otamme kohta selvää.

Valitsimme koeajoon A-sarjan kahdesta bensiinimoottorista pienitehoisemman, A 200:n, joskin 120 kilowattia riittää useimmille. Auton saa myös dieselinä (180 d), joka on toistaiseksi tehoiltaan maltillisin moottorivaihtoehto. Jatkossa tulevat myös dieselit 160 d ja 200 d.

Koeajoautomme vaihteisto on seitsenvaihteinen automaatti, mutta kuusivaihteinen manuaalikin olisi tarjolla. Neliveto tulee jossain vaiheessa, mutta vielä ei kerrota mihin moottoreihin.

Noin 36 000 euron koeajoautomme on A-mallistossa keskihintainen. Halvimmasta 180 d:stä on pulitettava reilut 32 000 euroa, ja toistaiseksi kallein on tehokkaampi bensamalli 250, jonka hintalapussa lukee 46 794 euroa. Tähän on helppo lisätä varusteita vielä 20 0…

Tilaa ja lue tämä artikkeli

sekä vaikka kaikki TM:t vuodesta 1953 alkaen.

Tilaa Kirjaudu