Kaksikymmentä vuotta sitten esitellystä ensimmäisestä sukupolvesta lähtien Ford Focuksen tunnusmerkkinä on ollut erinomainen ajettavuus.

Tuon ensimmäisen Focuksen ohjausta moni muistelee edelleen kaiholla, mutta voi olla, että nykymittapuun mukaan siinäkin olisi jo paljon parantamisen varaa.

Joka tapauksessa myös neljännen Focus-sukupolven ajettavuuteen on paneuduttu kaikella vakavuudella, jonka saksalainen insinööri osaa. Eikä se ole vähän.

Ensimmäisellä koeajolenkillä kartturin paikalle istuukin insinöörien insinööri, Fordin kaikkien C-kokoluokan autojen kehitysprojekteista vastaava Helmut Reder.

Jo parin kilometrin jälkeen on pakko myöntää hänelle, että hyvän auton ovat taas tehneet. Reder hymyilee.

Ajoasento on helppo säätää kohdalleen. Hallintalaitteiden sijoitus, logiikka ja vaste ovat luontevia, ja käytettävyys on ottanut ison loikan eteenpäin. Alustassa on Fordille ominainen tyylikäs pintapehmeys yhdistettynä äärimmäiseen varmuuteen.

Ohjaukseenkaan ei tarvitse kiinnittää erikseen huomiota, vaan siinä pesi…

Tilaa ja lue tämä artikkeli

sekä vaikka kaikki TM:t vuodesta 1953 alkaen.

Tilaa Kirjaudu