Viime syksyn ja kevään aikana tiedotusvälineissä varoiteltiin tiuhaan tahtiin siitä, että jatkossa rikkinäisellä tuulilasilla katsastukseen tuleva ajoneuvo voidaan asettaa ajokieltoon. Keskustelu sai niin hysteerisiä piirteitä, että alalla epäiltiin lasivalmistajien ja -kauppiaiden osallistuneen pelon lietsomiseen.

Tuulilasin kunnon arvioiminen on maallikolle paljon vaikeampaa kuin esimerkiksi renkaan urasyvyyden arvioiminen. Nythän ajokielto napsahtaa myös siinä tapauksessa, että renkaan urasyvyys on laiton eli alle 1,6 millimetriä. Tuulilasissa voi kuitenkin olla monia kiveniskemiä tai pieniä halkeamia ilman, että se kuljettajaa varsinaisesti vaivaa.

Katsastuksen arvosteluperusteet määrittävä, 20.5.2018 voimaan tullut Trafin määräys on tätä kirjoitettaessa ollut voimassa reilut kuusi viikkoa, ja sen aikana ajokieltoihin johtaneita tuulilasivaurioita on Suomessa havaittu tasan nolla kappaletta. Siis nolla.

Sinällään pitää paikkansa, että rikkinäisellä tuulilasilla katsastukseen tuleva ajoneuvo voidaan asettaa ajokieltoon. Tuulila…

Tilaa ja lue tämä artikkeli

sekä vaikka kaikki TM:t vuodesta 1953 alkaen.

Tilaa Kirjaudu