Tiedätkö, miksi italialaiset turistit suutelevat ratakiskoja Imatralla? Siksi, että Imatranajon rata kulkee kiskojen poikki ja rataa on ajanut Giacomo Agostini.

Kun suutelee kiskoa, suutelee Agon ajoreittiä.

Imatranajo oli tänäkin vuonna menestys. Viime vuonna kolmen päivän aikana yleisöä oli yhteensä noin 50 000. Tänä vuonna sateet verottivat väkeä hieman.

Aiempina vuosina Imatran moottorikoerholle on jäänyt 50 000–100 000 euroa voittoa. Nyt voitto jäi saamatta, mutta noin miljoonan euron budjetti piti eikä tappiota tullut.

Imatralle katuratakisa on erinomainen tulonlähde. Keskustan hotellit ovat täynnä viimeistä sijaa myöten. Ravintolat ovat täynnä. Leirintäalue on täynnä.

Kaupungin laskelmien mukaan kisavieraat jättävät alueelle yhden viikonlopun aikana noin kuusi miljoonaa euroa. Kyseessä on aidosti käytetty raha. Imatra ei ole laskenut mukaan ajoilla saavutetun julkisuuden arvoa.

Se olisikin vaikea laskea, mutta summa olisi taatusti suuri.

Vaikka Imatra on kiistatta mukava ja nätti kaupunki, sitä ei Suomen ulkopuolella tunnettaisi ilman ajoja.

Tuntemattomaan paikkaan ei juuri tule turisteja.

Tuntemattomassa kaupungissa sijaitsevan yrityksen on hankalampi tehdä vientikauppaa kuin tunnetussa kaupungissa asuvan firman.

Imatranajo on menestys niin Imatralle kuin moottoripyörilylle yleisemminkin. Muiden kannattaa ottaa mallia. Toista mp-katuratakisaa ei kannata lähteä perustamaan, mutta ainahan voi viritellä vaikka jääratakisoja.

Ne joutuivat vastatuuleen polttoaineen sisältämän lyijyn ja pakokaasujen noen takia.

Nyt nuo ongelmat ovat historiaa.

Imatra voi kertoa kuusi miljoonaa syytä siihen, miksi kannattaa panostaa kilpa-ajoon.