Nissanin uraa uurtavasta sähköautosta on tullut myyntiin uusi sukupolvi. Akku ja suorituskyky ovat parantuneet, ja koeajossa selviää ovatko muut ominaisuudet pysyneet vauhdissa mukana.

Hyvää

  • ajamisen helppous
  • matkustus-mukavuus

Huonoa

  • ajo-ominaisuudet ääritilanteissa
  • jarrutusmatka

Nissan Leaf oli markkinoillamme ensimmäinen perheautoluokkaan sijoittuva, täysikokoinen sähköauto, kun se tuli myyntiin vuonna 2012. Leafin valmistus tosin alkoi jo 2010, ja seuraavana vuonna auto tuli ensi kertaa Euroopan markkinoille.

Ensimmäisen sukupolven Leafia myytiin noin 300 000 kappaletta, mikä ei ole automallille suuri saavutus, mutta sähköautolle kylläkin. Edellinen Leaf oli tuoreeltaan Tekniikan Maailman koeajossa numerossa 10/12. Vielä vanhoilla päivillään se osallistui TM:n ensimmäiseen sähköautovertailuun, lehdessä numero 15/17.

Sukupolvenvaihdoksessa auton koko on säilynyt käytännössä ennallaan, mutta ulkonäkö ja sisusta ovat muuttuneet, sekä varustelu parantunut. Merkittävimmät muutokset ovat tekniikassa, tehokkaampi moottori ja suurempi akku. Hintoihin näillä ei ole ollut juurikaan vaikutusta, joten kuluttaja saa parannukset samaan hintaan, tässä tapauksessa 41 460 eurolla.

Tilat j…

Tilaa ja lue tämä artikkeli

sekä vaikka kaikki TM:t vuodesta 1953 alkaen.

Tilaa Kirjaudu