Viime vuonna lähes joka kymmenes Suomessa myyty auto oli hybridi, ja yksi suosituimmista oli Kia Niro. TM:n käyttötestiin Niro tuli keväällä 2017, ja nyt testitaival on tullut täyteen. On aika purkaa muistiinpanot ja vähän autoakin. Bensiininkulutuksesta ainakin tuli hyvä todistus.

Kia Niro edustaa mallina merkin ekologista lähestymistä autoiluun. Nirosta ei ole saatavilla tavallista polttomoottorimallia, vaan ”tavallinen hybridi” on ikään kuin perusversio. Sellaisen otimme reilun vuoden ja 60 000 kilometrin mittaiseen käyttötestiimme, joka on nyt saatu päätökseen.

Niron bensiininkulutus oli käyttötestin aikana kiitettävän pientä.

Viime vuonna tällaisia ei-ladattavia hybridejä rekisteröitiin Suomessa 8 514 kappaletta (ladattavia 2 553), ja niistä lähes joka kymmenes oli Kia Niro. Sen edellä tilastoissa oli vain neljä huippusuosittua Toyotan hybridimallia.

Hybridiauton ideahan on ladata sähköä silloin kun sitä on helposti saatavilla ja käyttää sitä silloin kun energiantarve on suuri, eli heti seuraavassa kiihdytyksessä. Taajama-ajossa akku lataantuu helposti, kun hidastamiseen käytetään pyöräjarrujen sijaan generaattorina toimivaa sähkömoottoria. Matka-ajossa akkua ladataan polttomoottorin yhteydessä olevalla erillisellä generaattorilla, jonka tuoma rasitus vaikuttaa kulutukseen vain v…

Tilaa ja lue tämä artikkeli

sekä vaikka kaikki TM:t vuodesta 1953 alkaen.

Tilaa Kirjaudu