Kompakti katumaasturi on monelle merkille luonnollinen suunta laajentaa automallistoa. Lexuksen tapauksessa se tarkoittaa RX:n ja NX:n alapuolelle sijoittuvaa UX:ää, jonka pääkilpailijoiksi on asemoitu esimerkiksi Audi Q3, BMW X1 ja Mercedes GLA.

UX on vasta julkistettua Q3:a vajaan sentin pidempi, mutta akseliväli on neljä senttiä lyhyempi.

Pohjana on uusi perusrakenne, josta Lexus käyttää lyhennettä GA-C. Käytännössä kyse on samasta TNGA-perusrakenteesta, joka löytyy Toyota Priuksesta ja C-HR:stä sekä alkuvuonna tulevasta uudesta Corollasta.

Perusrakenteen vahvuuksiin kuuluu matala painopiste, jonka kerrotaan olevan UX:ssä alempana kuin yhdessäkään kilpailijassa. Koko autokin on katumaasturisarjassa matala, vain 1,52 metriä, mikä on aiemmin mainittua Audia 6,5 senttimetriä ja Volvo XC40:tä yli 13 senttiä vähemmän.

Maavaraa on 16 senttiä, joten siinäkin mielessä UX viihtyy parhaiten kestopäällysteillä. Asiaa alleviivaa mallinimen U-kirjain, joka on peräisin sanasta Urban.

Tilaa ja lue tämä artikkeli

sekä vaikka kaikki TM:t vuodesta 1953 alkaen.

Tilaa Kirjaudu