Kilpa-ajotaustainen autotoimittaja Robert Koistinen kertoo Oho!-kolumnissaan toimittaja- ja kilpa-autoilijauransa kömmähdyksistä, joita ei ole aikaisemmin julkaistu.

***

En ole ammattivalokuvaaja, mutta saatan satunnaisesti ajatella samalla tavalla kuin he. Olen huomannut valokuvaajien toiminnassa sellaisen erityispiirteen, että kun he ovat linssin takana, heidän tilannetajunsa hämärtyy. Näin kävi kerran minullekin.

Olin vuonna 2010 ajamassa Nissan Pathfinderia jossain päin Keski-Eurooppaa. Ajokaverina oli Ilta-Sanomien autotoimittaja Tommi Lempinen.

Elimme kevättalvea, ja sää oli aurinkoinen. Ajoimme maastoajokoetta keskellä metsää. Lehdet olivat juuri puhjenneet puihin, joten metsä oli poikkeuksellisen kaunis.

Pian eteemme ilmestyi matala joki, joka meidän tuli ylittää. Pathfinder ja Lempinen suoriutuivat tehtävästä leikiten. Minä seurasin tilannetta pelkääjän paikalta. Sitten syntyi ajatus.

Pyysin Lempistä jättämään minut joen sille puolelle ja peruuttamaan itse takaisin toiselle. Tämä jälkeen hän tulisi uudelleen vauhdilla jokeen, ja minä ikuistaisin tapahtuman kameralle. Näin päätettiin tehdä.

Menin aivan joen rantaan ja laskin toisen polven maahan, jotta olisin mahdollisimman alhaalla ja kuvakulma olisi herkullinen. Tommi kaasutteli Pathfinderillä kohti jokea. Sitten tapahtui tämä ammattivalokuvaajille tyypillinen etääntyminen todellisuudesta.

Tuijotin kameran etsimeen tarkkaavaisena. Yritin tarkentaa ja sovittaa autoa mahdollisimman keskelle kuvaa. Ehdin laukaistakin muutaman kerran, ennen kuin niskaani ryöpsähti kuution verran vettä.

Vaatekerrastani ei löytynyt yhtään kuivaa kohtaa. Kamerakin oli niin märkä, että hetken jo luulin sen hajonneen.

Jälkikäteen sitten tajusin, mitä minulle oli käynyt. En vain ollut pystynyt hahmottamaan oikein sitä, millaisen vesiryöpyn Lempinen ja auto saisivat joessa aikaan, enkä tilannetta oikein muutenkaan. Minä kun mietin vain sitä, että pitää saada mahdollisimman hyvä kuva.

No vettähän se vain oli, jonka kesä sittemmin kuivatti.

Lehteen päätyi sitten tällainen kuva:


Lue aiemmat Oho!-kolumnit:

Hävisin nolosti vetoni – Ohikulkijat ihmettelivät, miksi viisi miestä istuu paikallaan huuruisessa autossa

Tällainen oli pahin ulosajoni – Jarrut pamahtivat 200 km/h nopeudessa, ja auto muuttui hulluksi gaselliksi

Ajoimme umpikärry perässämme peilijäässä olevaan alamäkeen, ja yhdistelmä muuttui ”käärmeeksi” – ”Mitenkähän yhdistelmän saisi vakaaksi?”

Olimme harhailleet liikenteessä eksyneenä jo kaksi tuntia – Heitin peliin ainoan osaamani ranskankielisen lauseen

499 euron Volvo sammui kahdensadan metrin ajon jälkeen – Myyjä tuli kysymään hyväntuulisesti: ”Oliko hyvä ajaa?”

Avasimme kalliin avo-Bentleyn katon, ja sieltä kuului erittäin pahaenteinen ääni

Tullivirkailija pyysi avaamaan pakettiautomme takaovet, ja hänen ensireaktionsa oli: ”Mamma mia!”

Etsimme oikeaa hotellihuonetta – suihkusta tuli ulos höyrypilven ympäröimä nuori nainen

Olin saanut Ladan kiihdytettyä 170 km/h nopeuteen – Juuri silloin kaasu juuttui kiinni, ja kiihdytys vain jatkui

Ajoin järven jäällä olevaan jättilätäkköön 150 km/h – Pitkään aikaan en nähnyt yhtään mitään

Saab-Valmetin toimitusjohtaja antoi minulle ”rekvisiitta-avaimet” – mutta kenelle ne kuuluivat?

Harjoittelin vähän kahdella renkaalla ajamista autolla – Jälkiä korjattiin muutama tunti

Jos vuonna 1988 olisi ollut älypuhelimia, tämä sähläilymme olisi varmasti ollut viraalihitti

TM:n testilabrassa oli kaksi poikkeuksellisen kallista autoa – joten tietysti onnistuin kolaroimaan juuri ne

Kun ajoin Porschella motarilla 300 km/h, takapenkiltä kuului suoraa huutoa – Seuraavana päivänä siitä kirjoitti iltapäivälehti

Tullivirkailija löysi salkustani yhdet alushousut, sukat ja pussillisen kolikoita – Hänellä heräsi nopeasti kysymys

Noudatin nopeusrajoituksia liiankin tunnollisesti – Seuraavaksi olin poliisin ruumiintarkastuksessa kuin mikäkin gangsteri

”Morsian” pitää aina pestä ennen palautusta – Tässä kohtaa taksikuskimme höristi korviaan

Näin sain lempinimekseni Fågel-Robbe – puusta löytyi merkkejä yli kahden metrin korkeudesta

Autoni ei noussut ylämäkeen, joten päätin peruuttaa ja ottaa vauhtia. Huono idea

Menin varhain aamulla lentokentällä kahville – äkkiä minut valtasi olo, että jotain tärkeää puuttuu

Testiauto meni romuksi jo ennen testin alkua – palasia lenteli 20 metrin päähän

”Just let it burn”, minulle sanottiin driftingautossa – ilmassa leijaili huolestuttavan paljon savua

Meille alkoi tulla kiire lentokentälle – ja sitten huomasimme ajavamme väärään suuntaan Juutinrauman siltaa

Ajoin komeasti testiradalta ulos metsään – seuraavaksi kolarointiin liittyi kuvauskopteri

Lukitsin itseni vessaan, mutta keksin pomminvarman keinon päästä sieltä ulos

Olin myöhästyä lentokoneesta, koska sinne oli vaikea saada vietyä stilettiä

Autotestin jälkeen vuorossa oli 2 tunnin lepohetki hotellissa – mutta se muuttuikin tulipalon sammutukseksi

Jäimme talvitestissä kiinni television varastamisesta – eräänä iltana vastaanotosta tuli puhelu

Kaikki meni pieleen – Palautimme testiauton maahantuojalle osittain muovipussissa

Näinkin voi käydä: Jäähdyttelykierroksella testiauton ohjaamossa syntyi nyrkkitappelu

Talvitestissä avautui mahdollisuus käydä hiihtämässä, mutta tämän enemmän pieleen voitelu ei olisi voinut mennä

Insinöörit vertasivat kierrosaikojani oikeaan kilpakuskiin, ja paperit olivat pudota lattialle

Edessä oli niin vaatimattoman näköinen hyppyri, että siitä teki mieli hypätä – huono idea

Autotestin kaikki muistiinpanot olivat iPadin muistissa – ja sitten se mystisesti katosi

Nostin Suzukin kahdelle renkaalle unkarilaisella testiradalla – ”Onko siitä pakko kirjoittaa?”

Suzuki Ignis kaatui väistökokeessa, mutta tehtaan omalla testiradalla meitä odotti jotain vielä oudompaa

Käänsin väistökokeessa kiikkerältä tuntuvan Suzuki Ignisin rattia – seuraavaksi menimme katon kautta ympäri

Corvetten jarruun tuli mystinen vika – mekaanikolla oli vaikeuksia pidätellä nauruaan

Pimeydessä meitä odotti renkaita, betonia ja akselinpaloja – Luojan kiitos ettei ajettu täysiä!

Lainasimme salaa työkaverin sanelukonetta testiajoon, ja seuraukset olivat kohtalokkaat

Kaksi TM:n toimittajaa lähti päiväksi testaamaan autoja – saimme aikaiseksi vain valokuvan toimittajan pakaroista

Rengassavua ja järkyttyneitä ilmeitä – ”Sladi” meni vähän pitkäksi

Fiat Abarthilla törmääminen turvakaiteeseen tuli toimitukselle yllättävän kalliiksi

Vaarallinen nokkakolari oli rengastestissä enemmän kuin lähellä

Tein rallikilpailussa täydessä vauhdissa rajun käännöksen – ja sitten näin yleisön ilmeet

Eksyin Puolassa Kris Meeken ralliautolla – ja pian vasemmalla näkyi iso linna

Ajattelin yllättää Hondan insinöörit 360 asteen käännöksellä, mutta en ottanut huomioon yhtä asiaa

Ajoin Mika Salon autolla seinään