Vuonna 2009 brittiläinen sanomalehti Guardian julkaisi artikkelin laivojen rikkipäästöistä. Siinä kerrottiin, että yksi valtava konttilaiva voi tuottaa lähes yhtä paljon rikkipäästöjä kuin 50 miljoonaa autoa. Seuraavassa kappaleessa asia oli käännetty niin, että 15 tällaista laivaa tuottaa yhtä paljon rikkipäästöjä kuin maailman (silloiset) 760 miljoonaa henkilöautoa.

Seuraavien liki kymmenen vuoden aikana tämä 15 laivan ja maailman kaikkien autojen välinen päästövertaus on kierrellyt pitkin ja poikin tiedotusvälineitä ja yleistä päästökeskustelua. Tänä ja viime  syksynä vertaus on taas pulpahtanut korostuneesti pintaan, kun liikenteen päästöt ovat olleet tapetilla.

Suomessa on esimerkiksi tehty kauaskantoisia suunnitelmia liikenteen hiilipäästöihin liittyen, EU:ssa on neuvoteltu autovalmistajien päästörajoista, ja kaupan päälle IPCC julkisti vastikään oman kasvihuonekaasuihin keskittyvän raporttinsa. Kaikki tämä on aiheuttanut vastareaktion, jossa päästöihin on haettu syyllisiä muiden kuin liikenteen toimijoiden ja …

Tilaa ja lue tämä artikkeli

sekä vaikka kaikki TM:t vuodesta 1953 alkaen.

Tilaa Kirjaudu