Poliisi hankkii lisää ja entistä tehokkaampia valvontakameroita, vaikka nykyisetkin lähettävät vuodessa jo yli puoli miljoonaa sakkoa tai huomautusta pienistä ylinopeuksista. Onko tässä järkeä?

Moottoritien rampilta käännös oikealle, leveälle tielle, jolla ei ole lauantaina puolen päivän aikaan ketään muuta. Ei autoja, pyöräilijöitä tai jalankulkijoita. Tai on sentään, seuraavan risteyksen jälkeiselle bussipysäkille on pysäköity harmaa pakettiauto. Aavistus liikaa kaasua kiihdytyksessä, välähdys ja kirous. Oliko tässä tosiaan viidenkympin rajoitus?

Parin viikon päästä tuleva rikesakkomääräys kertoo, että oli siinä. Todettu ajonopeus 57 kilometriä tunnissa. Nopeus oli oikeasti 60 kilometriä tunnissa, koska poliisi oli tehnyt mitatusta nopeudesta teknisen vähennyksen.

170 euroa, kiitos. Näin liikenneturvallisuus taas parani.

Paitsi että ei parantunut, ainakin jos uskoo liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervoa. Hänen mukaansa tavallisten, terveiden ja selvien kuskien rokottaminen pienistä ylinopeuksista teknisen valvonnan avulla on enemmän valtion rahastusta kuin liikenneturvallisuustyötä. Ei hänkään vastusta nopeuksien valvontaa, mutta mekaaninen kameravalvonta ei huomaa pahimpia riske…

Tilaa ja lue tämä artikkeli

sekä vaikka kaikki TM:t vuodesta 1953 alkaen.

Tilaa Kirjaudu