Kilpa-ajotaustainen autotoimittaja Robert Koistinen kertoo Oho!-kolumnissaan toimittaja- ja kilpa-autoilijauransa kömmähdyksistä, joita ei ole aikaisemmin julkaistu.
***

Talvitestissä sattuu ulosajoja, se on selvä. Toisinaan niihin liittyy hölmöilyä. Tähän talvella 2011 sattuneeseen ulosajoon sitä liittyi harvinaisen paljon.

Ilta oli jo pitkällä, kun ajoin autotoimittaja Ragnar Mehiston kanssa jääratakokeita. Testissä autojen keskinäisten kierrosaikojen tulee olla vertailukelpoisia. Rataa on siksi kunnostettava jatkuvasti. Myös silloin, kun kierrosaika-ajo on meneillään.

Unimog-harjauskonetta ajoi Ivalon vapaapalokuntalainen Arto Valo, joka on harvinaisen mukava ja tunnollinen kaveri. Unimogin katolla vilkkui oranssivalo, joka näkyi sysimustassa yössä pitkälle, joskin harjojen nostattama lumipölly heikensi hetkittäin näkymää. Tiesimme kuitenkin koko ajan missä kone liikkui, ja kun saavutimme sen, siirtyi kunnostaja aina radan sisäreunaan.

Monen tunnin testijakson jälkeen ohitukset sujuivat jo rutiinilla. Tai ainakin melkein. Tulimme pitkään oikeaan mutkaan, jossa kunnostuskone eteni noin 30 kilometrin tuntinopeudella. Lähestyimme lumesta pöllyävää härveliä noin 80 kilometrin tuntinopeudella pienessä sivuluistossa. Ajolinja oli suunniteltu ja kohdistettu niin, että menisimme vasemmalta ohi, sillä kunnostajan piti olla oikeassa reunassa.

Kun olimme lähes kiinni Unimogissa, huomasimme, että se olikin vasemmassa reunassa. Ei ollut enää mitään mahdollisuutta ohjata Unimogin oikealle puolelle, jossa olisi ollut tyhjää rataa. Oli kaksi vaihtoehtoa: törmätä Unimogiin tai kääntää sen vasemmalle puolelle, jossa ei ollut enää rataa. Päädyimme jälkimmäiseen vaihtoehtoon, joka oli se järkevämpi.

Radan ulkopuolella oli toista metriä lunta, joten tömähdys oli melkoinen. Testiautomme Alfa Romeo Giulietta pysähtyi vasta kolmenkymmenen metrin päähän, ja lunta oli ikkunan alareunoihin asti. Ovia ei saanut auki, joten istuimme hetken miettien.

Arto oli muutamassa sekunnissa koputtamassa ikkunaamme: ”Onko kaikki hyvin?”

Meillä oli kaikki hyvin, auto vain oli hangessa. Otimme radiopuhelimilla yhteyden päämajaan. Toimituspäällikkö Tapio Koisaari oli vielä iltamyöhään passissa, ja toisaalla pyörivä mäkikoe oli myös vielä käynnissä.

Pian kaikki kynnelle kykenevät olivat paikalla. Me istuimme yhä autossa. Apupartio kiinnitti vetoköyden toisen pään Toyota Land Cruiseriin, joka oli ollut kunnostusautona mäkikokeessa. Toinen pää kiinnitettiin Alfan takapyörään, koska lunta olin niin paljon, että parempaakaan kiinnityspistettä emme keksineet. Se ei ollut hyvä idea. Tapio hoksasi onneksi, että tukivarret eivät kestäisi.

Autotoimittaja Aimo Niemi otti lapion käteen ja ryhtyi kaivamaan. Näin saatiin perä näkyville ja pääsimme käsiksi hinaussilmukkaan.

Toyotan hento vetokyky ei riittänyt tasaisella vedolla mihinkään, joten kokeilimme teräviä nykäyksiä. Eli ensin köysi löysäksi, jotta vetoauto voisi vapaana kehittää pienen vauhdin. Ja sitten kaikki toivo peliin. Tämäkään ei liikauttanut autoa, mutta tämä aiheutti kuitenkin sen, että puskurin alla oleva törmäyspalkki vääntyi.


Lue aiemmat Oho!-kolumnit:

Minulle lennätettiin uudet renkaat Göteborgista asti – Ensimmäisessä kaarteessa kävi ikävästi

Painoin vieraassa autossa istuinsäätökatkaisinta – Istuin alkoi liikkua minua kohti, eikä mikään pysäyttänyt sitä…

Musta salkkuni teki katoamistempun – Siellä olivat ainoat versiot koeajojutusta, asuntoautojutusta…

Päätimme kuvata auton ajamisen matalan joen yli – En ihan ajatellut asiaa loppuun saakka

Hävisin nolosti vetoni – Ohikulkijat ihmettelivät, miksi viisi miestä istuu paikallaan huuruisessa autossa

Tällainen oli pahin ulosajoni – Jarrut pamahtivat 200 km/h nopeudessa, ja auto muuttui hulluksi gaselliksi

Ajoimme umpikärry perässämme peilijäässä olevaan alamäkeen, ja yhdistelmä muuttui ”käärmeeksi” – ”Mitenkähän yhdistelmän saisi vakaaksi?”

Olimme harhailleet liikenteessä eksyneenä jo kaksi tuntia – Heitin peliin ainoan osaamani ranskankielisen lauseen

499 euron Volvo sammui kahdensadan metrin ajon jälkeen – Myyjä tuli kysymään hyväntuulisesti: ”Oliko hyvä ajaa?”

Avasimme kalliin avo-Bentleyn katon, ja sieltä kuului erittäin pahaenteinen ääni

Tullivirkailija pyysi avaamaan pakettiautomme takaovet, ja hänen ensireaktionsa oli: ”Mamma mia!”

Etsimme oikeaa hotellihuonetta – suihkusta tuli ulos höyrypilven ympäröimä nuori nainen

Olin saanut Ladan kiihdytettyä 170 km/h nopeuteen – Juuri silloin kaasu juuttui kiinni, ja kiihdytys vain jatkui

Ajoin järven jäällä olevaan jättilätäkköön 150 km/h – Pitkään aikaan en nähnyt yhtään mitään

Saab-Valmetin toimitusjohtaja antoi minulle ”rekvisiitta-avaimet” – mutta kenelle ne kuuluivat?

Harjoittelin vähän kahdella renkaalla ajamista autolla – Jälkiä korjattiin muutama tunti

Jos vuonna 1988 olisi ollut älypuhelimia, tämä sähläilymme olisi varmasti ollut viraalihitti

TM:n testilabrassa oli kaksi poikkeuksellisen kallista autoa – joten tietysti onnistuin kolaroimaan juuri ne

Kun ajoin Porschella motarilla 300 km/h, takapenkiltä kuului suoraa huutoa – Seuraavana päivänä siitä kirjoitti iltapäivälehti

Tullivirkailija löysi salkustani yhdet alushousut, sukat ja pussillisen kolikoita – Hänellä heräsi nopeasti kysymys

Noudatin nopeusrajoituksia liiankin tunnollisesti – Seuraavaksi olin poliisin ruumiintarkastuksessa kuin mikäkin gangsteri

”Morsian” pitää aina pestä ennen palautusta – Tässä kohtaa taksikuskimme höristi korviaan

Näin sain lempinimekseni Fågel-Robbe – puusta löytyi merkkejä yli kahden metrin korkeudesta

Autoni ei noussut ylämäkeen, joten päätin peruuttaa ja ottaa vauhtia. Huono idea

Menin varhain aamulla lentokentällä kahville – äkkiä minut valtasi olo, että jotain tärkeää puuttuu

Testiauto meni romuksi jo ennen testin alkua – palasia lenteli 20 metrin päähän

”Just let it burn”, minulle sanottiin driftingautossa – ilmassa leijaili huolestuttavan paljon savua

Meille alkoi tulla kiire lentokentälle – ja sitten huomasimme ajavamme väärään suuntaan Juutinrauman siltaa

Ajoin komeasti testiradalta ulos metsään – seuraavaksi kolarointiin liittyi kuvauskopteri

Lukitsin itseni vessaan, mutta keksin pomminvarman keinon päästä sieltä ulos

Olin myöhästyä lentokoneesta, koska sinne oli vaikea saada vietyä stilettiä

Autotestin jälkeen vuorossa oli 2 tunnin lepohetki hotellissa – mutta se muuttuikin tulipalon sammutukseksi

Jäimme talvitestissä kiinni television varastamisesta – eräänä iltana vastaanotosta tuli puhelu

Kaikki meni pieleen – Palautimme testiauton maahantuojalle osittain muovipussissa

Näinkin voi käydä: Jäähdyttelykierroksella testiauton ohjaamossa syntyi nyrkkitappelu

Talvitestissä avautui mahdollisuus käydä hiihtämässä, mutta tämän enemmän pieleen voitelu ei olisi voinut mennä

Insinöörit vertasivat kierrosaikojani oikeaan kilpakuskiin, ja paperit olivat pudota lattialle

Edessä oli niin vaatimattoman näköinen hyppyri, että siitä teki mieli hypätä – huono idea

Autotestin kaikki muistiinpanot olivat iPadin muistissa – ja sitten se mystisesti katosi

Nostin Suzukin kahdelle renkaalle unkarilaisella testiradalla – ”Onko siitä pakko kirjoittaa?”

Suzuki Ignis kaatui väistökokeessa, mutta tehtaan omalla testiradalla meitä odotti jotain vielä oudompaa

Käänsin väistökokeessa kiikkerältä tuntuvan Suzuki Ignisin rattia – seuraavaksi menimme katon kautta ympäri

Corvetten jarruun tuli mystinen vika – mekaanikolla oli vaikeuksia pidätellä nauruaan

Pimeydessä meitä odotti renkaita, betonia ja akselinpaloja – Luojan kiitos ettei ajettu täysiä!

Lainasimme salaa työkaverin sanelukonetta testiajoon, ja seuraukset olivat kohtalokkaat

Kaksi TM:n toimittajaa lähti päiväksi testaamaan autoja – saimme aikaiseksi vain valokuvan toimittajan pakaroista

Rengassavua ja järkyttyneitä ilmeitä – ”Sladi” meni vähän pitkäksi

Fiat Abarthilla törmääminen turvakaiteeseen tuli toimitukselle yllättävän kalliiksi

Vaarallinen nokkakolari oli rengastestissä enemmän kuin lähellä

Tein rallikilpailussa täydessä vauhdissa rajun käännöksen – ja sitten näin yleisön ilmeet

Eksyin Puolassa Kris Meeken ralliautolla – ja pian vasemmalla näkyi iso linna

Ajattelin yllättää Hondan insinöörit 360 asteen käännöksellä, mutta en ottanut huomioon yhtä asiaa

Ajoin Mika Salon autolla seinään