Kiireessä tulee joskus vähän oiottua. Yhdysvaltalainen sähköautoyhtiö Tesla vei tämän ajatuksen mahdollisesti hieman kyseenalaiselle tasolle, kun se kiihdytti Model 3 -malliensa tuotantoaan kesäkuun lopulla, kertoo Business Insider -sivusto.

Olemme kertoneet jo aiemmin tällä viikolla, että Tesla onnistui nippa nappa saavuttamaan oman tavoitteensa nostaa Model 3:n viikkotuotanto 5 000 kappaleeseen – mutta se tapahtui hieman epäsovinnaisilla keinoilla, kuten uuden tuotantolinjan rakentamisella kiireessä teltan sisään.

Business Insider kertoo, että viimeisten päivien aikana Tesla päätti myös olla tekemättä tuotannon aikana normaalisti tehtävää ”kriittisen tärkeää” jarrutustestiä, jonka tarkoitus on muun muassa varmistaa, että renkaat ovat linjassa. Jättämällä testin tekemättä yhtiö pystyi kasvattamaan tuotantonopeuttaan.

USA Today -lehdessä Tesla vahvistaa, että se teki tällaisen muutoksen tuotantoprosessiinsa. Yhtiö kuitenkin vakuuttaa, että tämä ei tarkoita, että auton laatukriteereitä olisi höllennetty. Autot läpikäyvät joka tapauksessa jarrutestin radalla tuotannon jälkeen, yhtiöstä kerrotaan. Testit ovat siis päällekkäisiä, eikä niitä tarvita tehdä kahteen kertaan.

”En voi keksiä hyvää syytä jättää sitä ikinä tekemättä”, kommentoi kuitenkin USA Todaylle Autopacificin tuoteanalyysijohtaja Dave Sullivan. ”Kun yhtiön tuotteiden turvallisuus on niin voimakkaan tarkastelun alaisena, ei ole mitään syytä ohittaa mitään jarruihin liittyvää nyt.”

Teslan osakekurssi oli tiistaina laskussa. Sijoittajien mieltä painavat myös huolet siitä, saako Tesla pidettyä yllä tuotantotahtiaan.

Uutistoimisto Reuters tarjoaa myös jutussaan hieman lisää väriä siitä, mitä Teslan tehtaalla tapahtui tuotantospurtin loppuvaiheessa. Työntekijöille muun muassa kerrottiin, että viikonloppuvuorot ovat pakollisia, ja esimiehet olivat mukana tuotantolinjalla. Pääjohtaja Elon Muskin kerrotaan itse tiuskineen työntekijöille tuotantolinjan äärellä.

Seuraava tarkistuspiste tulee elokuussa. Tesla on luvannut, että silloin tuotantolinjalta tulee 6 000 Model 3 -autoa viikossa. Kiire on ymmärrettävää: yhtiö tarvitsee Model 3:n tuotannon nopeaa kasvua katkaistakseen tappioputkensa. Nähtäväksi jää, joutuuko yhtipö maksamaan oikomisesta vielä kovan hinnan.