ÄSKEINEN Sharm el-Sheikin lento-onnettomuus Egyptissä on nostanut esiin kysymyksen, onko matkustajilla oikeus tietää lentoyhtiöstä ja niiden mahdollisista ongelmista sama, mitä viranomaiset tietävät. Entä onko eri maiden ilmailuviranomaisilla oikeus tai peräti velvollisuus informoida muita maita turvallisuudeltaan epäilyttävistä lentoyhtiöistä?

Lentoliikenteen piirissä työskentelevät ihmiset vaikuttavat matkustajien silmissä kuin yhdeltä perheeltä, jonka suut on tietyissä asioissa tukittu. Turvallisuutta kyllä korostetaan kaikissa yhteyksissä, mutta ongelmista – jopa sellaisista, jotka ovat selvästi havaittavissa – annetaan harvoin tarkkaa tai uskottavaa tietoa. Muutama iloinen poikkeus vahvistaa säännön, mutta useimmiten asiat pyritään kieltämään. Väitetään, että mitään ongelmaa ei ole edes ollut.

Ilmeisesti uskotaan, että kaikenlainen asioiden selvittely lisää lentopelkoa ja vähentää matkustajia. On siis paras, että ongelmista puhutaan mahdollisimman vähän, koskevatpa ne sitten itseä tai jotain muuta. Luultavasti vain silloin, kun käsi on niin sanotusti potassa – on tapahtunut uhreja vaatinut onnettomuus – asia tutkitaan ja totuus kerrotaan, jos se saadaan selville.

Kuinka kauan tällaista politiikkaa voidaan jatkaa? Matkustajilla täytyy olla oikeus viralliseen tietoon. Esimerkiksi tiedot eri maiden asettamista lentokielloista joko yhtiöille tai yksittäisille lentokoneille pitäisi olla julkisesti nähtävissä vaikkapa internetissä.

Asia on erityisen ajankohtainen nyt, kun halpayhtiöt rynnistävät yhä voimakkaammin markkinoille.

(Pääkirjoitus TM 2/2004, s. 9)