Pienten edustusautojen luokkaan kuuluva Lexus ES on ollut markkinoilla jo kolmenkymmenen vuoden ajan, mutta sitä ei ole koskaan tuotu Eurooppaan. Nyt jossain määrin Toyota Camryyn perustuva etuvetoinen ES korvaa Lexuksen mallistossa tuotannosta poistuneen takavetoisen GS:n.

Asiakkaan kannalta todella merkittävä ero on hinnassa, sillä uusi ES 300h kilpailee tasaväkisesti Audi A6:n, BMW 5-sarjan ja Mercedes-Benz E-sarjan kanssa. Voimanlähteenä on 2,5-litraisen Atkinson-periaattella toimivan bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä, joka kehittää 160 kilowattia. Ne välitetään etupyörille portaattomasti toimivan automaattivaihteiston kautta.

Varustetasoja on peräti viisi, jotka lähtevät 50 593 euroa maksavasta Comfortista. Sekään ei ole mitenkään vaatimaton, vaan Pioneerin äänentoistossa on kymmenen kaiutinta, kosketusnäyttö on 8-tuumainen, etuistuimissa on sähkösäädöt, vakionopeudensäädin on mukautuva, ja autossa on led-valot kaukovaloautomatiikalla ja jopa sähkötoiminen kattoluukku.

Seuraavalla tasolla on 57 713 euron hintainen Executive, joka lisää varusteisiin etuistuinten jäähdytyksen, nahkaverhoilun, navigaattorin, sähkötoimisen takaikkunan aurinkoverhon ja paljon muuta. Urheilullisuutta ES-mallisarjassa edustavat F-Sport (60 700 €) ja sen paremmin varusteltu sisarmalli F-Sport S (64 877 €).

Mallisarjan huipulla on Luxury, jonka hinta on 69 805 euroa. Sen pitkästä varusteluettelosta löytyvät muun muassa 360 asteen kamerajärjestelmä, mukautuvat kaukovalot, erillinen ilmastoinnin säätö takana matkustaville, 12,3-tuumainen kosketusnäyttö ja Mark Levinsonin 17 kaiuttimella toteutettu äänentoisto.

Ensimmäiset Lexus ES:t toimitetaan Suomessa asiakkaille joulukuussa.