Ison Lexuksen ulkonäkö on muuttunut entistä jykevämmäksi uudistumisen myötä. Tässä kohdin japanilainen linja poikkeaa eurooppalaisesta. Japanilaisen näkemyksen mukaan edustusauton tulee olla kookas ja myös näyttää siltä.

Nyt esitelty LS 430 edustaa mallin kolmatta sukupolvea. Moottorin koko on suurentunut ja on nyt 4,3 litraa. Tehoa tästä V8-moottorista löytyy 207 kW ja vääntö on kasvanut lukemaan 417 Nm. Moottorin jatkona on viisivaihteinen automaattivaihteisto, josta voima välittyy edelleen takapyöriin.

Lexuksen pituus on säilynyt ennallaan, mutta kasvanut akseliväli tuo lisää tilaa matkustajille. Varustelu on lähes täydellinen käsittäen mm. hierontalaitteen takaistuimilla sekä automaattisesti liikkuvat ilmastoinnin keskisuuttimet.

Lexus LS 430:n hinta on 849 000 mk, joten puhe on täysiverisestä edustusautosta. Lähimmiksi kilpailijoiksi voisi mainita Mercedes-Benz S 430:n, BMW 740:n, Audi A8:n ja Jaguar XJ 8:n. Lexus on edellisillä malleillaan pystynyt löytämään omat ostajansa edustusautojen markkinoilta ja linjan voi olettaa jatkuvan nytkin.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 20/2000, s. 66-67)