Ford esitteli Geneven autonäyttelyssä Tourneo konseptiauton, joka näytti hyvin tuotantovalmiilta.

Ford Tourneo Concept vaikutti olevan hyvin lähellä myyntiin tuloa, eikä oletus ollut lainkaan väärä. Huhtikuussa järjestetään Birminghamissa hyötyajoneuvonäyttely. Siellä on vuorossa Tourneon tuotantoversion ensi-ilta. Mallin myynti alkaa myöhemmin tänä vuonna. Ja Tourneo puolestaan tasoittaa tietä seuraavan sukupolven Transitille.

Uusi Tourneo on etuvetoinen ja sellaisia ovat myös kevyemmän painoluokan Transitit. Mutta niiden rinnalle tulee monen muun nykyisen pakettiautomallin tapaan takavetoinen vaihtoehto, joka on tarkoitettu järeämpään käyttöön. Se tarkoittaa suurempia kantavuuksia ja kookkaampia koreja. Takavetoinen Transit puolestaan löytää tiensä myös Pohjois-Amerikkaan, missä se korvaa Fordin iäkkään E-sarjan.

Etuvetoisen Tourneo Customin saa lyhyenä (4,97 m) tai pidemmällä akselivälillä (5,34 m), jolloin kolmannen istuinrivin takana on enemmän tilaa matkatavaroille. Auton voi sisustaa hyvin monella eri tavalla ja myös muuntelumahdollisuuksia on lukemattomia. Varustelu on parhaimmillaan loistoautoluokkaa peruutuskameraa, kaistavahtia ja ääniohjattua Ford-Sync infojärjestelmää myöten.

Moottoriksi Tourneoon on valittavissa mieleisin vaihtoehto kolmesta 2,2-litraisesta turbodieselistä, joiden tehot ovat 74, 92 ja 114 kW. Yhdysvalloissa Transitiin saa aikanaan sikäläisille markkinoille sopivan hivenen järeämmän 3,5-litraisen bensiinillä toimivan EcoBoost-moottorin.

Ainakin aluksi myyntiin tullessaan Tourneo on saatavissa vain kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto ja vakiovarustukseen kuuluu aina sammutusautomatiikka. Osin sen ansiosta Turkissa valmistettavan Tourneon yhdistetty kulutus on pienimmillään 6,9 l/100 km ja vastaavat CO2-päästöt 182 g/km.