* VOLVON vanhempi turvallisuustutkimuksen keskus toimii nykyisin enemmän ihmisen fysiologiaa tutkivana paikkana. Uudempi keskus kääntyvine ratoineen on ehkä maailman hienoin.

* TESTINUKET ovat erittäin kalliita, ja niiden evoluutio on hidasta, joten jokainen nukke kokee uransa aikana suuren määrän kolareita. Niiden jälkeen nuket tarkastetaan ja korjataan.

* ENNEN testejä nuket kalibroidaan, jotta niiden anturit antavat testeissä oikeita lukemia. Tämä koe simuloi ratin osumista rintakehään, mikä ei uusissa autoissa ole kovin todennäköistä.

* NUKKEJA on useita eri kokoja, ja etu- tai sivuttaissuuntainen törmäys vaatii oman nukketyyppinsä. Tavallisimpia nukkeja on aikuisten koossa käytössä noin kymmenen erilaista.

* LAPSIMATKUSTAJIA kuvaavia nukkeja on erikokoisia ja -painoisia. Osa niistä on vailla antureita, ja useimmista kerätään hieman vähemmän dataa kuin aikuisnukeista.

* PERÄKOLARISSA tutkitaan koko selkärangan liikettä. Vaikeuksia tuottaa esimerkiksi se, että niskan lihasten toiminta riippuu ratkaisevasti törmäysvoimasta.

* STANDARDIT määräävät testinukeille amerikkalaiset sotilasunivormun kengät, joskin väreissä tuntuu olevan vaihtelua. Korkkarit esiintyvät lähinnä tietokonesimulaatioissa.

* PAINAVIN nukke on tämä usean sadan kilon massalla varustettu riipus. Kuvan auto tosin on törmännyt oikeaan hirveen, mistä jäljet ovat vieläkin osittain näkyvissä.

* NÄIMME Volvon uudessa testikeskuksessa V40-mallin kolaritestin. Tuloksia pääsimme tutkimaan heti lattian siivouksen ja muutaman dokumentaatiovalokuvan jälkeen.

* TÄÄLTÄ se tuli…

* …JA tähän se osui. Amerikkalaisen törmäysstandardin mukaan tehty este ei ole juuri hievahtanut. Se on kiinni 850 tonnin painoisessa betonikuutiossa. Kolaritestit kuvataan myös alhaalta.

* KAMEROITA on testien kuvaamiseen käytössä kaikkiaan noin 60 kappaletta. Tällainen kamera kuvaa enimmillään 200 000 kuvaa sekunnissa ja maksaa joitakin kymmeniä tuhansia.

* SUURNOPEUSKAMERA vaatii paljon valoa, jotta sekunnissa ehditään valottaa tuhansia ruutuja. Autojen mattavärit liittyvät myös tähän. Kuviin ei haluta analysointia vaikeuttavia heijastuksia.