Pihistäen pidemmälle. Teema on tuttu ja tulokset hämmästyttävät aina vaan. Suomalaiset jaksavat mukana paitsi sitkeästi myös menestyksekkäästi.

Tämänvuotiseen Pisaralla pisimmälle -kilpailuun eli virallisesti Shell Eco Marathoniin osallistui joukkueita Suomesta ja Ranskasta. Kilpailu pidettiin Nokian Renkaiden testiradalla Nokialla. Avoimen luokan kisa oli tiukka, sillä mukana oli kaksi maailman ehdottomiin kärkijoukkueisiin kuuluvaa ranskalaistiimiä.

Pieneen polttoaineen kulutukseen tähtäävä äärimmäisen pihistyksen laji ei ole kotoisin Skotlannista eikä sen puoleen Laihialtakaan. Maailman ensimmäinen kaikille avoin kilpailu polttonesteen pihistyksen jalossa lajissa järjestettiin vuonna 1976 Tekniikan Maailman organisoimana lukijakilpailuna ”Pisaralla pisimmälle” Keimolan moottoristadionilla. Nykymuotoja ekomaratooni alkoi saada vuonna 1977, jolloin Shell järjesti Englannissa Mallory Parkin moottoriradalla kutsukilpailun korkeakouluille ja muille oppilaitoksille. Mukana oli myös Tampereen teknillisen korkeakoulun oppilaiden Remmi-joukkue.

Eco Marathonin tarkoituksena on innostaa erityisesti koululaisia ja opiskelijoita luovaan ajatteluun ja kekseliäisyyteen polttoaineen tehokkaammaksi hyödyntämiseksi. Kestävän kehityksen periaatteen mukaisesti lajissa pyritään vähentämään energiankulutusta ja takaamaan näin energian riittävyys myös tuleville sukupolville.

Kilpailuja järjestetään vuosittain useissa Euroopan maissa. Vuonna 2002 Eco Marathonit on ajettu Suomen lisäksi Rankassa, Belgiassa, Englannissa, Skotlannissa ja Japanissa. Eri maiden kisojen kilpailijoiden kansallisuutta ei ole rajattu. Suomessa kilpailun isäntänä on Shellin ohella myös kilpailijoiden oma yhdistys Finnish Mileage Marathon Club r.y. eli FMMC. Ekomaratoonista on kehittynyt polttomoottori- ja ajoneuvotekniikan korkean teknologian foorumi, jossa teknisten ratkaisujen taso on usein F1-luokkaa, mutta kustannukset ja riskit liikkuvat ruohonjuuritasolla.

(Tiivistelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 15/02, s. 122-123)