Renault aikoo maailmanlaajuisesti lähes tuplata vuosittain myytävien autojensa määrän. Suunnitelman olennainen osa on Logan, halpa perheauto. Sillä on tarkoitus valloittaa sellaisia maita, jotka tähän mennessä ovat kuuluneet tehtaan harmaaseen vyöhykkeeseen, eli joissa ei ole mitään tai korkeintaan hyvin vähän toimintaa.

Renault on tehnyt auton, jonka uskotaan menevän hyvin kaupaksi aivan tavallisille ihmisille, mutta muualla kuin vakiintuneilla suurilla markkinoilla. Koodinimeä X90 kantava ohjelma käynnistettiin vuonna 1998. Tarkoituksena oli kehittää auto, joka olisi tekniikaltaan moderni, toiminnaltaan luotettava ja – mikä tärkeintä – kohtuuhintainen eli selvästi halvempi kuin perinteiset länsiautot.

Auton verottoman lähtöhinnan oli asetuttava jonnekin 5 000 euron tasolle, jolloin siihen ylettyisivät suuret ostajaryhmät ”uusilla” kehittyvillä markkina-alueilla. Näillä tarkoitettiin ennen muuta Itä-Eurooppaa, Venäjää, Kiinaa, Pohjois-Afrikkaa sekä Etelä-Amerikkaa – alueita, joilla Renault ei siihen mennessä ollut juuri lainkaan toiminut.Auto on saatu halvaksi suunnittelemalla se kokoonpantavaksi poikkeuksellisen vähistä osista, hyödyntämällä mahdollisimman paljon jo olemassa olevia osia ja välttämällä turhan kalliita materiaaleja.

Logan on perinteistä pikkuautoa suurempi, mutta jää hieman alemman keskiluokan autoja (esimerkiksi Toyota Corollaa) pienemmäksi. Maavara on kohdealueiden tiestöä ja olosuhteita ajatellen hieman tavallista suurempi, auton täydellä kuormalla 15,5 senttiä. Auto ei teknisesti edusta viimeisintä huippua, mutta siinä käytetään varmoja ratkaisuja, joilla saadaan aikaan kohtuulliset ominaisuudet.

Perusrakenne on sama, jota käytetään äskettäin esitellyssä Renault Moduksessa ja seuraavan sukupolven Cliossa. Siinä on Renaultin oma ja käytössä toimivaksi havaittu 1,4 tai 1,6 litran bensiinimoottori. Dieselinkin tulemisesta puhutaan.

Sisätilat ovat hyvät. Tavaratila on 510 litran vetoisuudellaan auton kokoluokassa suorastaan ruhtinaallinen.Logan sopii varmasti juuri sinne, minne se on ensisijaisesti tarkoitettu. Kyseisissä maissa autojen henkilökuormitus ja tavaroiden kuljetustarve lienevät keskimäärin melkoisesti suurempia, mihin muualla on totuttu. Myös aloitusmalli, porrasperäinen sedan, on näillä alueilla suosiossa. Loganin korivalikoimaan on myöhemmin luvassa myös farmari (Break) ja pakettiauto.

Auto vastaa Euroopan unionissa voimassa olevia turvallisuus- ja päästönormeja, joten se on myyntikelpoinen missä tahansa.

Valmistaja ilmoittaa auton huippunopeudeksi 162/175 km/h ja kiihtyvyydeksi nollasta sataan 13,0/11,5 sekuntia (1,4/1,6 litran moottori). Yhdistetty EU-kulutus on vastaavasti 6,8/7,3 litraa sadalla kilometrillä.

Logania aletaan markkinoida Dacian nimen alla Keski-Euroopassa, Turkissa, Pohjois-Afrikassa ja Lähi-idässä. Muualla napanuora yhdistetään Renaultiin. Kannattaa korostaa, että auto ei ole Renault Logan, vaan Logan by Renault, jonka voi vapaasti kääntää vaikka ”Logan Renaultin tapaan”. Emomerkin imagoa riskeerataan siis mahdollisimman vähän, eikä uuden auton haluta missään tapauksessa sekoittavan ”hintahäirikkönä” Renaultin muiden mallien myyntiä.

Moni varmasti ajattelee, että Loganin tapainen länsimaisin standardein ja laatuvaatimuksin rakennettu ”itäauto” sopisi hyvin myös meille Suomeen. Autothan eivät verotussyistä ole edelleenkään meillä erityisen edullisia. Pakko on kuitenkin toppuutella niitä, jotka asiasta innostuvat. On kyllä todennäköistä, että Logan tulee muutaman vuoden kuluttua myyntiin myös Länsi-Euroopassa ja ehkä Suomessakin, mutta mahdollisesta hinnasta ei uskalla juurikaan heittää arvauksia.Venäjällä ja Baltian maissa Loganin myynti alkaa melko pian, eikä mikään tässä uudessa EU-maailmassa estä hakemasta vaunua vaikkapa jostain eteläisestä naapurimaasta, jossa hinta asettunee noin 8000–10000 euron haarukkaan. Kun tällaisen auton tuo Suomeen, niin verojen jälkeen lopullisessa hintalapussa voisi lukea jotain 13000 euron ja 16000 euron väliltä. Ei paha.

(Tiivistelmä Martti Merilinnan artikkelista TM 11/04, s. 4-5)