Toisen maailmansodan jälkeen vuonna 1948 perustettiin Lotus, josta kasvoi koko maailman tuntema urheiluautovalmistaja. Kun yhtiö nyt saavuttaa tärkeän 70-vuotisvirstanpylvään, se haluaisi löytää ensimmäisen  sen nimissä valmistetun auton, Lotus Mark I:n.

Mark I:n rakensi lontoolaisessa autotallissa herra nimeltä Colin Chapham. Auton valmistuttua hän osallistui sillä useisiin tapahtumiin, joissa hän saavutti oitis menestystä. Valitettavasti Chapmanilla ei ollut tuolloin pienintäkään aavistusta siitä, että Lotuksesta tulee maailmankuulu merkki. Sen sijaan hän myi auton vuonna 1950 ja keskittyi Mark II:n suunnitteluun.

Lotus Mark I oli myynnissä Motor Sport -lehden marraskuun 1950 numerossa, ja ilmoituksessa auton hinta oli 150 euroa. Ainoa asia, mitä ostajasta tiedetään, on, että hän oli Pohjois-Englannista. Historiallisen auton myöhemmät vaiheet ovat pysyneet mysteerinä, vaikka sitä on yritetty jäljittää useampaan kertaan. Yhden teorian mukaan auto on laivattu pois Iso-Britanniasta.

Valitettavasti on myös hyvin mahdollista, että auto on romutettu, kun kukaan ei ole ymmärtänyt sen arvoa.

Joka tapauksessa Lotus Mark I oli uudelleen muotoiltu ja teknisesti kehitetty versio Austin Sevenistä. Parannuksia olivat muun muassa vahvistettu runko ja kevyet koripaneelit, jotka voitiin nopeasti poistaa ja korvata uusilla. Perä oli alkuperäistä pidempi ja siihen saattoi kiinnittää kaksi varapyörää.

Colin Chapmanin poika Clive Chapman kuvaa autoa seuraavasti: ”Mark I on Lotuksen historian pyhä malja. Siinä isäni pystyi toteuttamaan käytännössä teorioitaan, joilla parannettiin auton suorituskykyä taitavalla suunnittelulla ja rakentamisella.”