Mikä sinun autosi oikeastaan on? Urheilullinen perheauto vai perheellinen urheiluauto? Onko se tudor kupee vai länge sedan? Mihin segmenttiin autosi oikein kuuluu ja miksi? Onko ratkaisu yksiselitteinen ja autolle tyyppinimi? Ja mitä merkitystä asialla on?

On tullut tavaksi luokitella autot eri tavoin. Yksinkertainen jako pieniin ja suuriin tai edes pieniin, keskikokoisiin ja suuriin autoihin ei vastaa autojen monia kokoja. Muodoista puhumattakaan. Varsinkin markkinointi on nähnyt tarpeelliseksi segmentoida autot tarkemmin. Yhtenäinen selkeä linja on harvoin kuluttajan tiedossa. Onko sellaista olemassakaan? Luokittelu on usein valmistaja-, merkki- ja/tai maahantuojakohtainen. Tuohon omaan luokitteluun otetaan tietysti mukaan markkinoilla olevat samoista ostajista kilpailevat muut autot. Segmenttejä kutsutaan eri tavoin. Niillä on nimet: pikkuautot, pienet perheautot ja alemman keskikokoluokan autot.

Luokittelun perustana on usein auton koko, lähinnä pituus. Auton korimalli on sekin usein luokittelun perustana. Autot luokitellaan myös tietysti käyttötarkoituksen mukaan. Varsin tavallista on, että luokittelu tapahtuu kahden tai kaikkien kolmen ominaisuuden perusteella. Myös raha ratkaisee, eli autojen segmentoinnin yksi kriteeri on sen hinta, mihin usein liittyy myös varustelu, moottorikoko, teho, suorituskyky ja vastaavat markkinointiin liittyvät tekijät. Ne saattavat muuttaa auton luokitusta jopa siten, että sama automalli voi esiintyä kahdessa tai useammassa segmentissä.

Päämittoja tarkasteltaessa normaalikorkuisten joukkoon kuuluu suurin osa autoista, mutta korkeiden autojen määrä on kasvussa. Aiemmin siihen kuuluivat vain maasturit ja täyden koon tila-autot. Nyt mukana on useamman pituisia tila-auton oloisia autoja, katumaastureita, nelivetoisia murtomaafarmareita ja henkilöautoksi luonnehdittavia autoja .

Ovisuuskin on hieman hämärretty käsite. Ennen ihmiset kulkivat ovista ja tavarat kuormattiin luukuista. Viisiovisen käsitettä ei liitetty edes farmariin, vaikka sen viides ovi olisi ollut ovimaisesti sivusta saranoitu tai pariovi Volvo Duettin tapaan.

Asiakkaat eritellään nykyisin yhä tarkemmin, joten myös autojen segmentointi käy yhä hienojakoisemmaksi. Perusteet purkautuvat, rajat hämärtyvät, ja automallit tulevat aina lähemmäksi toisiaan.

(Tiivistelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 9/2001, s. 108-113)