* HAZUMI on koemalli, jonka muuntuminen Mazda2:ksi ei voi olla enää kaukana. Uusimmille Mazdan malleille tyypillisen pitkän keulan alla on uusi 1,5-litrainen turbodieselmoottori, joka päätynee autokauppoihin muiden mallien keulalla ihan lähitulevaisuudessa.

* MCLARENIN uutuus 650S on hämmentävä välimalli. Se on selvästikin 12C:n päivitetty versio, mutta valmistajan mukaan ei kuitenkaan syrjäytä 12C:tä. Tähtäimessä lienevätkin kilpailijoiden erikoismallit, tärkeimpänä Ferrari 458 Speciale. 650S:n turbomoottorin teho on 478 kW eli mallinimen mukainen määrä hevosvoimia. Aktiivinen aerodynamiikka on myös paljon aiempaa aktiivisempaa.

* MERCEDES-BENZIN S-sarjan Coupé yhdistelee ison Mersun uusinta ja hienointa ajoneuvotekniikkaa modernin ja klassisen välimaastossa liikkuvaan kaksioviseen muotoiluun. Sulavaa!

* METROPOLIA ammattikorkeakoulun ja UPM:n yhteistyönä syntynyt koemalli Biofore oli messujen ainoa suomalaisilla rekisterikilvillä varustettu auto. Opiskelijaprojektin tärkein tehtävä on esitellä UPM:n biomateriaalien potentiaalia ajoneuvokäytössä. Lisää tästä voi lukea TM:n numerosta 5/14.

* MININ uusin sukupolvi esiteltiin kolmiovisena jo syystalvesta, joten vähitellen on erikoisversioiden vuoro. Clubman Concept on koemalli, joka käytännössä kuvailee Minin farmarimallia. Sivuovia on neljä, ja edeltäjästä on jäljellä vain kahdeksi oveksi jaettu takaluukku. Tässä on oikeasti fiksun perheauton makua, joskin Mini alkaa olla väärä nimi.

* NIMROD ZERO

* NISSANIN sähköpaku e-NV200 on nyt tuotantovalmis. Sen moottori on 80-kilowattinen, ja toimintamatkaa lupaillaan 170 km.

* JUKE on päivittynyt niin ulkoisesti kuin sisäisestikin. Perusilme on säilynyt ennallaan, mutta 1,6-litrainen ja nuhainen perusmoottori on onneksi vaihtunut 1,2-litraiseen turboon. Isompaan turbomoottoriinkin on tuotu lisää alavääntöä. Uutta on myös Nissan Juke Nismo RS, jossa on entistä enemmän tehoa, ja paranneltu alusta. Tärkeimpänä etuvetomalleihin on tullut tasauspyörästön mekaaninen luistonrajoitin.

* OPEL Adam Rocks on kuin dejá vu viime vuodelta. Tosin tällä kertaa kyseessä on tuotantoauto. Maasturimaisesti muotoiltu, rättikattoinen Rocks kulkee 15 mm Adamia korkeammalla, ja siinä saa ensiesittelynsä myös uusi 1,0-litrainen 3-sylinterinen turbomoottori, teholtaan 66 tai 85 kW.

* ADAM S on koemalli, joka esittelee Adam ripeämmässä valossa. Melkein tuotantovalmis auto on varustettu 1,4-litraisella turbomoottorilla, jonka huipputeho on nostettu 110 kilowattiin. Huippunopeudeksi luvataan 220 km/h.

* ASTRA OPC Extreme on toistaiseksi koemalli, mutta Opel puhuu jo mahdollisesta rajoitetusta tuotantosarjasta. Auto on OPC:n terästetty ja tiivistetty versio. Huipputeho on noussut ”yli 220 kW:iin”, ja massaa on vähennetty sata kiloa. Alustakin on säädettävä.

* PEUGEOTIN versio PSA:n ja Toytan pikkukolmikosta näyttää tältä. Ehkä tärkeintä suurkaupunkeihin suunnatussa pikkuautossa on personointimahdollisuuksien laajuus. Jokainen voi tehdä ilmeeltään omanlaisensa 108:n. Moottorit ovat 1,0- ja 1,2-litraisia 3-sylinterisiä.

* VUODEN AUTOKSI valitun Peugeot 308:n farmarikorinen versio SW tulee Suomessa myyntiin syksyllä. Auton mielenkiintoisimpia ulottuvuuksia ovat yli 600 litran tavaratila sekä 1,2-litrainen ja 96-kilowattinen 3-sylinterinen bensaturbo.

* PININFARINA BMW GRAN LUSSO

* PORSCHEN ase World Endurance Championship -sarjaan on 919 Hybrid. Mark Webberin ja kumppaneiden ohjastamassa autossa takapyörille voimaa tuottaa 370-kilowattinen turboahdettu kaksilitrainen V4-moottori. Etupyörille saadaan kiihdytyksissä lisävoimaa sähkömoottorilta, joka hyödyntää pakokaasun lämmöstä ja jarrutuksissa pyöriltä talteen otettua energiaa.

* QOROSIN toinen tuotantoon tuleva korimalli on Qoros 3:n viisiovinen versio. Se sopisi sedania paremmin eurooppalaisille ostajille, mutta Euroopan myynnille ei vieläkään näy alkua. Slovakian myyntikonttorin avulla sedanille saatiin sentään taiottua PR-mielessä erinomaiset viisi Euro NCAP -tähteä. Jääkäämme odottelemaan…

* QUANT e-Sportlimousine on suuri sähkökäyttöinen luksusauton koemalli, jossa käytetään voimanlähteenä perinteisen akun ja polttokennon ominaisuuksia yhdistelevää virtausakkua. Niiden etuja ovat nopea lataus ja akkumuistin puuttuminen. Ongelma on huono energiatiheys, mutta Quantin taustalla toimiva Nanoflowcell-yhtiö kertoo energiatiheyden viisinkertaistuvan nykytasoon verrattuna.

* RANGE ROVER Evoque Autobiography Dynamicin kaksilitraisen turbomoottorin teho on hienot 210 kW. Alusta ja jarrut on muokattu voimavarojen mukaisiksi.