Alcantarasta on tullut viime vuosina autojen verhoilumateriaalina niin suosittu, ettei sitä saada tuotettua valmiiksi. Kaiken lisäksi materiaalia käytetään yhä laajemmin kaikkialla yritysten suihkukoneista Microsoft Surface Pro 4 -tietokoneisiin.

Tavarapula tuli esiin muun muassa hiljattain konkreettisesti, kun Tesla toimitti asiakkaille uusia Model 3 -autoja. Ostajat olivat tilanneet autonsa alcantaraverhoilulla, mutta autoissa ei sellaista ollut.

Alcantaran pääjohtaja Andrea Boragno kertoi Motor Trend -lehdelle antamassaan haastattelussa, että yhtiö pystyy valmistamaan vuosittain vain kahdeksan miljoonaa neliömetriä kangasta. He eivät voi ottaa enää uusia asiakkaita ja joutuvat hylkäämään viidesosan tilauksista, sillä tehdas toimii koko ajan täydellä kapasiteetilla.

Tilanne on ikävä alcantarasisustusta toivoville auton ostajille, mutta mainio itse yhtiölle. Se tuotti viime vuonna voittoa yli 150 miljoonaa euroa. Alcantaran kysyntä on kasvanut tasaisesti viidentoista prosentin vuosivauhdilla jo seitsemän vuoden ajan, joten sen hintaa on voinut nostaa varsin vapaasti.

Autoala on kattanut 80 prosenttia yhtiön liikevaihdosta, mutta muiden alojen kiinnostuessa synteettisestä materiaalista sen kysyntä kasvoi yllättäen peräti 35 prosenttia vuonna 2015.

Nyt Alcantara yrittää saada tuotannon vastaamaan kysyntää. Laajennushankkeeseen investoidaan yli neljännesmiljardi euroa, ja sen avulla tuotanto kaksinkertaistetaan. Tuolle tasolle päästään kuitenkin vasta vuoden 2023 lopussa, jolloin kysyntä on varmasti taas kasvanut.

Yksi alcantaran suosion syy on sen keveys. Materiaali on puolet kevyempää kuin nahka. Esimerkiksi tarkemmin määrittelemättömän Lamborghinin verhoilu on viisi kiloa kevyempi, kun se tehdään nahan sijaan alcantarasta.