Reilun kahdenkymmenen vuoden aikana yli kymmenen miljoonaa ostajaa on nostanut Honda CR-V:n maailman eniten myydyksi katumaasturiksi. Suomessakin se oli luokkansa kärjessä nelivetosarjassa, kunnes Volvo XC60 nappasi tuon tittelin pari vuotta sitten.

Nyt CR-V rynnistää markkinoille uudella innolla viidennen sukupolven mallillaan. Nopeasti vilkaisten uutuus näyttää tutulta, mutta käytännössä vanhasta ei ole jäljellä juuri muuta kuin nimi ja idea. Kaikki on uutta perusrakennetta ja moottoreita myöten. Yksi asia on yllättäen sama kuin edellisessä mallissa ja se on korin pituus.

Paketti on kuitenkin kasattu aiempaa taitavammin, sillä sisätilat ovat kasvaneet ja CR-V:n saa nyt ensimmäistä kertaa myös 7-paikkaisena. Yhtenä perustana suurempiin tiloihin on 30 mm venynyt akseliväli. Matkustamossa materiaalit ovat korkeatasoisempia ja pinnat miellyttäviä koskettaa.

Katkaisimien määrää on vähennetty ja Comfort-perusmallia lukuun ottamatta varusteisiin kuuluu selkeä 7-tuumainen kosketusnäyttö navigaattorilla.

Civicin tapaan myös CR-V siirtyy turboaikaan, kun kaksilitrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori on vaihdettu 1,5-litraiseen turboon. Teho on kiinni vaihteistosta, sillä käsivalintaisen kanssa sitä on 127 kilowattia ja CVT-automaattivaihteiston kanssa 15 kilowattia enemmän. Myös vääntömomenttia on automaatin kanssa enemmän. Koska suurin vääntömomentti on käytössä laajalla alueella (2 000–5 000 r/min) auto tuntuu tehokkaammalta kuin numeroarvot antavat ymmärtää.

Pariisin autonäyttelyssä esitellään CR-V Hybrid, jossa on kaksilitraisen Atkinson-periaatteella toimivan bensiinimoottorin yhteydessä kaksi sähkömoottoria. Tuo malli saapuu Suomeen keväällä 2019 ja korvaa dieselmoottoriset versiot, joita ei enää valmisteta.

Ajettavuus on kaiken kaikkiaan leppoisaa, sillä takana on uusi monivarsituennalla toteutettu jousitus. Myös Civicistä käyttöön otettu AHA (Agile Handling Assist) auttaa CR-V:tä nyt ensi kerran taittumaan kaarteiseen aiempaa herkemmin, kun se jarruttaa hivenen sisempää etupyörää. Maavara on kasvanut 36 mm ollen nyt etuvetoisissa 19 ja nelivetoisissa 20 senttimetriä. Nelivetoa on kehitetty niin, että CR-V:llä pääsee etenemään paremmin hankalissa paikoissa.

Honda CR-V:n hinnat alkavat etuvetoisena 33 950 eurosta ja nelivetoisena 40 825 eurosta. Melkoinen hinnan ero johtuu siitä, että nelivedon myötä hypätään varustetasossa pykälää korkeammalle. Jo Comfortissa on runsas turvavarustelu ja mm. aktiivinen melunvaimennus sekä LED-valot pesimillä. Honda CR-V:n ensiesiintyminen yleisölle on Auto 2018 -tapahtumassa marraskuussa.

Honda CR-V:n koeajo ilmestyy Tekniikan Maailmassa 3. lokakuuta.