Yhä useampi autoilija ainakin harkitsee uuden auton hankkimista kiinteällä kuukausimaksulla. Summaan sisältyvät auton hallinnan lisäksi huollot ja korjaukset, joten kustannukset on helppo budjetoida eikä odotettavissa ole ikäviä yllätyksiä. Halvimmillaan tällaisen sopimuksen voi tehdä kahdensadan euron kuukausihintaan ja siitä haitari ulottuu tuhannen euron tienoille. Suomessa kalliimmat autot hankitaan yleensä omaksi.

Yhdysvalloissa tilanne on toinen, ja leasing-hintojen sarjassa Pagani tekee tietääksemme uuden ennätyksen. Putnam Leasing tarjoaa Pagani Huayraa mielenkiintoisella sopimuksella. Asiakas voi nauttia autosta, jos maksaa 25 339 dollaria kuukaudessa viiden vuoden eli 60 kuukauden ajan. Jonkunlainen takuu toki tarvitaan, ja sellaisena voi pitää 700 000 dollarin alkumaksua. Lähes tuhat dollaria päivässä autolla ajamisesta on hurja hinta yli puolen miljoonan euron lähtömaksusta puhumattakaan.

On aika todennäköistä, että tavoitteena ei ole edes löytää asiakkaita. Mutta Putnamin mukaan tämä on kaikkien aikojen kallein leasingtarjous, joten ainakin julkisuus on taattu.

Yhtiö ei edes täsmennä, mitä Pagani-mallia tarjous koskee. Lehdistötiedotteessa sentään mainitaan hiljattain uudistunut Huayra Roadster.

Mikäli laskee alkumaksun ja kuukausierät yhteen, päädytään 2,2 miljoonaan dollariin. Uuden Pagani Huayra Roadster maksaa Yhdysvalloissa vakiovarustein 2,7 miljoonaa dollaria, joten tarjous on ihan kohtuullinen. Mikäli auton ottaa työsuhdeautoksi, voi yhtiö saada kuukausimaksuista kaiken lisäksi verovähennyksiä.

Vielä pikku muistutus, mitä tuolla rahalla saa käyttöönsä. Huayra Roadsterissa on kuusilitrainen tuplaturbo-V12, jonka kehittämät yli viisisataaviisikymmentä kilowattia välitetään takapyörille. Nollasta sataan auto kiihtyy 2,8 sekunnissa ja huippunopeus on alun neljättäsataa.

Auton äänet ja muotoilu ovat sellaisia, että katseet kääntyvät varmasti.