Amerikassa kaikki on suurempaa ja hienompaa. Käytännöllisyyteen unohdetaan kuitenkin joskus panostaa.

Maailman pisimmässä autossa ei ole käytännöllisyyden häivääkään. Vai mitä mieltä itse olisit, jos autosi pitäisi irrottaa osiin jokaisessa risteyksessä?

Maailman pisimmän limusiinin on suunnitellut Hollywoodin suosikkiautosuunnittelija Jay Ohrberg.

Ritari Ässän KITT, Haamujengin Ecto-1 ja valtaosa valkokankailla nähdyistä lepakkomobiileista ovat kaikki peräisin Ohrbergin kynästä. Ikonisten elokuva-autojen lisäksi mies on suunnitellut ja rakentanut kymmeniä kokeellisia ajoneuvoja, joita esitellään alla olevalla videolla:

Saatuaan maailman pisimmän Ferrari F40:n valmiiksi Ohrberg alkoi hahmotella maailman pisintä limusiinia. Sadan jalan eli 30,5 metrin pituinen ”Amerikkalainen unelma” valmistui vuonna 1992, ja se mainitaan edelleen Guinnessin ennätyskirjassa maailman pisimpänä autona.

Amerikkalainen unelma perustuu kahteen Cadillac Eldoradoon. Autossa on 26 pyörää, joita vetää kaksi moottoria. Limusiini on saranoitu sen keskiosasta ohjailtavuuden parantamiseksi. Sen ajaminen edellyttää kuitenkin kahden henkilön työn, sillä auton etu- ja taka-akseleita käännetään erikseen.

Tästä huolimatta Ohrbergin luomus ei varsinaisesti sovellu kaupunkiajoon, sillä hiemankin tiukempi käännös edellyttää auton irrottamista osiin, ja osien siirtämistä seuraavalle tieosuudelle ennen yhteenliittämistä.

Kenties tämän vuoksi se ei koskaan saanut Yhdysvaltain liikenneviranomaiselta hyväksyntää tiekäyttöön.

Varustelunsa puolesta Amerikkalainen unelma olisi kuitenkin täyttänyt jopa kuninkaan tarpeet. Sen perässä on helikopterialusta sekä ponnahduslaudalla varustettu uima-allas. Useaan eri osioon jaetun kabiinin puolelta löytyy esimerkiksi poreamme, jättikokoinen vesisänky sekä puttausrata.

Elinkaarensa alkuaikoina Amerikkalainen unelma kiersi Yhdysvaltoja erilaisten näytösten vetonaulana. Limusiinin osia kuljetettiin paikasta toiseen kuorma-autojen lavalla.

Joskus 2000-luvun alussa auto jätettiin ruostumaan New Jerseyssä sijaitsevaan varastorakennukseen.

Amerikkalainen unelma ilmaantui jälleen vuonna 2012, kun se listattiin huutokauppakohteeksi. Huonokuntoiseksi rapistunut limusiini päätyi lopulta New Yorkilaisen custom-automuseon haltuun, joka kertoi käyttävänsä sitä opetusprojektina. Nähtäväksi jää, nähdäänkö Amerikkalaista unelmaa enää koskaan entisessä loistossaan.

Täydellisestä käytännöllisyyden puutteesta huolimatta Ohrberg ilmoitti vuonna 2016 olevansa valmis rakentamaan vielä pidemmän limusiinin. Ohrberg haki 33-metriselle projektilleen 200 000 dollarin rahoitusta Kickstarter-joukkorahoituspalvelussa.

Suuri yleisö ei kuitenkaan enää innostunut hyödyttömästä limusiinista. Projektia lupautui rahoittamaan vain yksi henkilö kolmenkymmenen dollarin panoksellaan.

Alla oleva video paljastaa auton karun nykykunnon:

Aiheesta kertoo Jalopnik-sivusto.