Vuonna 1988 ensilentonsa tehnyt An-225 on ukrainalaisen Antonovin valmistama. Konetyyppi on ainoa laatuaan, sillä sitä on valmistettu vain yksi kappale.

Kuusimottorinen jättiläinen on pituudeltaan 84 metriä ja sen kärkivälillä on mittaa 88,40 metriä.

An-225 ”Unelma” on tyypiltään rahtikone. Se on suunniteltu kuljettamaan sellaista rahtia, jota yksikään toinen kone ei pysty kantamaan. Koneen rahtikapasiteetti on 250 000 kiloa. Täydellä kuormalla koneen maksimilentomatka on 4500 kilometriä.

An-225 suunniteltiin alun perin Neuvostoliiton avaruusohjelman tarpeisiin. Aikalaisekseen sekin kunnioitettavan kokoinen Antonov An-124 ”Ruslan” oli liian pieni kuljettaakseen täysikokoisen avaruussukkulan raketteineen Moskovasta Kazakstanin Baikonurin avaruuskeskukseen, jota Neuvostoliitto käytti avaruusalusten laukaisupaikkana.

Niinpä Antonovilta tilattiin lentokone, joka pystyisi vastaamaan tähän tehtävään. Uuden koneen suunnittelun pohjana käytettiin An-124:ä.

Neuvostoliitto arvioi lentokoneprojektin olevan halvempi vaihtoehto kuin laajan tieinfrastruktuurin rakentaminen Moskovan ja Kazakstanin välille. Moottoritien olisi pitänyt kulkea paitsi Ural-vuoriston läpi, myös ylittää kaksi suurta jokea.

Antonovin insinöörit lisäsivät koneeseen kaksi moottoria, pidensivät sen runkoa ja paransivat sen laskutelineitä. Myös koneen takapää suunniteltiin uudelleen, jotta Buran-sukkula kantoraketteineen voitaisiin laukaista lentokoneesta lennon aikana.

An-225 kantaa Buran-sukkulaa Pariisin ilmailunäyttelyssä vuonna 1989. (Kuva: Ralf Manteufel/Wikimedia Commons)

”An-225 pystyi kantamaan kaiken tarpeellisen lentokoneen katolla. Teoriassa An-225 olisi soveltunut myös sukkulan ilmalaukaisualustaksi. Idea on kestänyt aikaa, sillä myös Yhdysvallat työskentelevät parhaillaan ilmalaukaisuohjelman parissa”, Antonovin toimitusjohtaja Mikhail Kharchenko kertoo BBC Futurelle.

Suurimman osan ajasta hangaarissa

Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen Unelman käyttökohteet ovat olleet hyvin rajalliset. Tämän vuoksi lentokone viettää suurimman osan ajasta Ukrainassa Kiovan lähettyvillä sijaitsevan Gostomelin lentokentän hangaarissa. Lentokone on kuitenkin edelleen täydessä toimintakunnossa. Antonovin insinöörit huoltavat sitä tasaisin väliajoin, jotta kone on valmiina vastaamaan palveluskutsuun.

An-225:n vuokraaminen on kuitenkin kallista lystiä. BBC:n mukaan koneen käyttö maksaa 30 000 dollaria tunnilta.

Kharchenko uskoo, että pienillä muutoksilla An-225 voitaisiin muuttaa toimivaksi ilmalaukaisualustaksi modernien avaruustoimijoiden tarpeisiin.

”Noin 90 prosenttia sukkulan laukaisuun käytetystä energiasta kuluu ensimmäisen kymmenen kilometrin aikana. Jos laitamme avaruusaluksen Unelman selkään ja lennämme tähän korkeuteen, taloudellinen hyöty on valtava”, hän toteaa.

Myös kiinalainen Airspace Industry Corporation of China (AICC) pitää ideaa toteuttamiskelpoisena. Jopa niin pitkälle, että yritys on solminut Antonovin kanssa yhteistyösopimuksen An-225-konetyypin käytöstä.

AICC ei ole kiinnostunut ostamaan olemassaolevaa Unelmaa. Sen sijaan yritys haluaa kehittää konetyypistä modernin version, joka olisi mahtavampi kuin yhdelläkään muulla suurvallalla.

Yrityksen toimitusjohtaja Zhang Youshengin mukaan An-225 olisi runko, jonka ympärille rakennettaisiin jopa tuhannen koneen laivasto seuraavan kymmenen vuoden aikana.

Voi siis olla, että lähitulevaisuudessa taivaalla nähdään melko vaikuttava laivasto An-225 kiinalaisversioita.

Tekniikan Maailma kirjoitti An-225:sta vuonna 1990.

Alla olevalta videolta näkee, miltä An-225:n laskeutuminen näyttää.

An-225 tekniikkaa

Pituus: 84,00 m

Kärkiväli: 88,4 m

Korkeus: 18,1 m

Tyhjäpaino: 285 000 kg

Suurin lentoonlähtöpaino: 640 000 kg

Hyötykuorma: 250 000 kg

Voimalaite: 6x Progress D-18T -ohivirtaussuihkumoottoria, 229,5 kN/moottori.

Toimintamatka: max. 15 400 km, min. 4000 km

Huippunopeus: 850 km/h

Lakikorkeus: 11 000 m