Autojen valmistus on todella kansainvälistä toimintaa, minkä takia ylimääräiset tariffit ja tuontitullit sotkevat globaalia kuviota todella pahasti. Yhtä lailla auton valmistajan sijainnilla on yhä vähemmän tekemistä sen kanssa, missä minkin merkkiset autot on tehty.

Erinomainen esimerkki on Daimler, jonka Suomessa myytäviä Mercedes-Benzejä tulee meille Saksan lisäksi Unkarista ja Yhdysvalloista sekä tietenkin Suomesta.

Unkari on etenkin saksalaisten premium-merkkien suosiossa, sillä Daimlerin lisäksi Volkswagen-konsernilla on siellä tehdas, joka valmistaa Audeja. Nyt BMW liittyy joukkoon, sillä se investoi miljardi euroa Itä-Unkariin rakennettavaan autotehtaaseen. Debreceniin, 240 kilometriä Budapestistä itään nousevan tehtaan kapasiteetti on aikanaan 150 000 autoa vuodessa.

Uusi tehdas kasvattaa merkittävällä tavalla BMW:n tuotantoa Euroopassa, missä 45 prosenttia sen autoista myydään. Uudella tehtaalla tuotetaan kahden vuoden kuluttua samalla tuotantolinjalla sekä polttomoottorisia että sähkömoottorisia BMW-malleja.

Autojen osuus on jo kolmannes Unkarin viennistä ja BMW:n uuden tehtaan myötä osuus nousee yli neljänkymmenen prosentin. Unkarissa ollaan tietenkin iloisia kehityksestä, mutta myönnetään samaan aikaan, että asiassa on myös varjopuoli. Mikäli Euroopan automyynti kääntyy jyrkkään laskuun, se näkyy maan työllisyydessä. Tällä hetkellä ongelmaa ei ole, vaan Unkarissa, kuten monessa naapurimaassakin, on pula ammattitaitoisista työntekijöistä.