Uusimmat maksiskootterit eivät ole vain sukkulamaisia, cruiser-tyylisiä luomuksia – tarjolla on nykyisin myös perinteisempää tyyliä edustavia vaihtoehtoja. Muuan vertailuryhmää tarkastellut sivullinen kiteytti asian osuvasti toteamalla: ”Skootteri, tuo ikuisen nuoruuden symboli, ikääntyy sekin. Totta, muutaman viime vuoden aikana skootterien koko on kasvanut ja moottorit vaihtuneet nelitahtisiin. Myös vaihteistotekniikka on kokenut tuntuvia uudistuksia.

Aprilia Atlantic 500

Aprilia Scarabeo 500

Piaggio X9 500

Suzuki Burgman 650

Yamaha TMax 500

Kun esimerkiksi Aprilia ja Piaggio käyttävät samaa voimansiirtopakettia, löytyvät olennaiset erot lähinnä ulkomuodoista, ajoasennon ergonomiasta ja varustelusta. Hintatasoltaan molemmat Apriliat, Piaggio ja Yamaha asettuvat reilun 10 000 euron tuntumaan. Suzukin ohjehinta on ymmärrettävästi korkeampi, reilut 15 000 euroa. Muita isomman moottorin ja monitoimisen voimansiirron lisäksi Suzukissa on muun muassa katalysaattori, säädettävät jarrukahvat ja moottoripyörämäiset jarrut. Varustelun osalta pelkistetyin on Yamaha.

Kuten odottaa sopii, ajokäytöksissä on tuntuviakin eroja. Itse asiassa jokainen on sangen omanlaisensa. Yhtäällä on Yamaha TMaxin sporttinen, lähes moottoripyörämäinen käytös. Sen vastakohtana on Suzuki Burgman 650:n ”dollarihymymäinen” leppoisa, pehmeäliikkeisen jousituksen avittama meno. Aprilia Atlantic ja Piaggio ovat ajossa ilmeettömämpiä mutta kaikin puolin helposti käsiteltäviä ”perusskoottereita”. Joukon tunnokkaimmat jarrut ovat Suzukissa. Etu- ja takajarrun tuntuma on hyvä, ja kahvojen etuvedon säädön avulla liikevaran voi säätää itselleen mieluisaksi.Yamahassa ei ole kahvojen säätömahdollisuutta. Yamahan ja Suzukin jarrujen toiminta on selkeä myös sateella. Mutta Piaggion ja kumpaisenkin Aprilian ”integroidut” jarrut on etenkin sateen liukastamalla tiellä todella varovaisuutta vaativa yhdistelmä.

Kuten ulkomuotojen perusteella voi olettaa, Piaggion, Suzukin, Yamahan ja Aprilia Atlanticin ajoasento on sangen samanlainen. Esimerkiksi jalkatilaa on riittävästi, ja jalat voi halutessaan tukea myös loivasti kaartuvaa etuseinää vasten. Samoin istuma-asentoa voi vaihdella mielensä mukaan. Scarabeon kuljettaja sitä vastoin istuu selkä suorana jalat tukevasti lattiaa vasten.

Kun Piaggio X9:ssä ja molemmissa Aprilian edustajissa on samanlainen yksisylinterinen moottori ja voimansiirtopaketti, on myös polttoaineen kulutus sangen samoissa lukemissa. Suzukissa ja Yamahassa on myös hyvin samankaltaiset kaksisylinteriset moottorit. Suzukissa polttoainetta annostelee elektronisesti ohjattu järjestelmä, joten Yamahan moottori on ryhmän ainoa tavallisilla kaasuttimilla toimiva voimanlähde. Keskimäärin vähimmällä polttoaineella koeajon selvitti ehkä hieman yllättäen Aprilia Scarabeo. Kakkostilan jakoivat Atlantic ja Piaggio. olttoaineen kulutuksen osalta joukon hännille jäänyt Yamaha TMax otti vahingon takaisin suorituskyvyn muodossa.

Kuljettajan takaa katsottuna vertailuryhmä tarjoaa erilaisia ajonautintoja. Jos yhtäläisyyksiä pitäisi nimetä, rajoittuvat ne lähinnä satulan molemmin puolin oleviin ”kahvoihin” ja kuljettajaa noin 10 cm korkeammalla olevaan istuimeen. Mukavimmat matkustajan tilat ovat Scarabeossa. Kokonaisuutena Atlanticin matkustajalla on kuivalla kelillä asialliset olot ja tilat. Piaggion matkustajan tilat ovat asialliset. Yamahan kokonaisuus on pelkistetty, mutta toimiva. Suzukin matkustaja voi sateen sattuessa olla hyvinkin äreä jo pienenkin taipaleen jälkeen – astinlaudan keskiosan kavennuksen kautta nousevat roiskeet nimittäin taatusti likaavat ajoasun kainaloita myöden.

Maksiskootterit ovat ilmiselvästi tulleet jäädäkseen. Käytännössä ne ovat jo ainakin vauhdin puolesta vastaavan kokoisten perusmoottoripyörien veroisia. Ajamisen helppoutta korostaa automaattinen voimansiirto. Samoin tuulensuoja on tavalliseen moottoripyörään verrattuna hyvä. Silti maksiskoottereissa on vielä myös ”skootterimaisuutta”, joka ei houkuttele perinteisen moottoripyörän ominaisuuksiin mieltynyttä motoristia. Yksi tällainen on moottoripyörään verrattuna äkkipikaisen oloinen kaarrekäytös. Toisaalta, jos tulevaisuudessa skootterien pyöräkoko kasvaa esimerkiksi 17-tuumaiseksi, niin kaarrekäytös lähestyy tavallisen moottoripyörän ominaisuuksia.

(Tiivistelmä Alan Bridgerin ja Kari Toivosen artikkelista TM 7/03, s. 92-99)