Keskivertoa suomalaista asuntovelallista tuskin heilauttaa mihinkään suuntaan tieto siitä, että Maserati Coupé on monessa suhteessa aivan eri auto kuin 3200 GT. Muutama sana aiheesta silti lienee paikallaan. Ellei muuten, niin yleissivistyksen vuoksi.

Kun Ferrari on ja pysyy puhdasverisenä urheiluautona, jolla ajetaan vain muutamia tuhansia kilometrejä kesällä, pyritään Maserati tekemään ympärivuotiseksi ja jokapäiväiseksi palvelijaksi, jonka ympärillä kuitenkin leijuu ylellinen urheilullisuus. Coupén suunnittelun perustana oli luoda erinomainen sekoitus kahdesta asiasta: teho ja tila. Suorituskyvyn pitää olla urheiluautotasolla. Nollasta sataan on kaikki kaikessa, eikä kunnollinen huippunopeuskaan pahaa tee. Arvoiksi tehdas uskaltaa ilmoittaa 4,9 sekuntia ja 285 km/. Tilaa puolestaan perustelevat takamatkustajille järjestetyt lisäsentit, joiden päämäärä on luoda entistä ehompi matkantaittoväline neljälle hengelle.

Vanha 3,2 litran tuplaturbo-V8 on nyt nostettu museoon, ja tilalle on istutettu jo viime kesänä kaksipaikkaisen Spyderin myötä esitelty litraa suurempi ja uusimmat päästömääräykset täyttävä vapaastihengittävä V8. Mitään elämää suurempaa moottorin perustekniikka ei sisällä. Moottorin jatkeena on sitten enemmän uutta.

Alun perin Ferrarissa F1-lisänimellä esitelty automatisoitu nappivaihteisto on nyt myös Maseratissa. Elektroniikan ohjaamat hydraulisylinterit käyttävät kytkintä ja valikoivat vaihteita, siten kuin kuljettaja ohjauspyörän taakse sijoitettuja lämisköjä vetelemällä määräilee – jos määräyksissä vain on järkeä. Keskikonsolin nappuloita painamalla voi valita joko automaattiasetuksen, jolloin elektroniikka ottaa myös määräilyn huolekseen, tai Sport-asetuksen, jolloin vaihtamisnopeus asetetaan mukavuuden edelle.

Maseratilla ajaminen ei vaihteistoa lukuun ottamatta teknisesti poikkea tavallisen perheauton ajamisesta. Ohjaus on sopivasti tehostettu hitaissakin vauhdeissa, pyörät kääntyvät yllättävän paljon, ja näkyvyys joka suuntaan poikkeaa edukseen varsinaisista urheiluautoista. Jousitusmukavuus on ainakin hyväpintaisilla teillä kohdallaan, huolimatta edelleen kovin matalista renkaista.

Saksassa Maserati Coupé Cambiocorsa maksaa 85 000 euroa. Kuin muistona viimeisiään vetävästä autoverolainsäädännöstä on kotimainen hintalappu: 175 900 euroa. Suomalaista rahamiestä asia kenties hetken harmittaa, mutta kadunmiestä sekään ei heilauta. Ken tahtoo, se maksaa.

(Tiivistelmä Velimattti Honkasen artikkelista TM 7/02, s. 26-28)