Sarjassa ”miten saada mahdollisimman paljon rahaa käytetyksi uuteen autoon” Geneven näyttelyssä esiteltiin Maybach. Yleisö sai katsella komeutta panssarilasin läpi. Lähemmäksi on mahdollista päästä tämän vuoden syksyllä, jolloin ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille.

Maybach on uusi automerkki, jonka valmistaa Daimler-Chrysler Stuttgartissa Sindelfingenin tehtaalla. Maybach kuuluu saksalaisen autoteollisuuden historiaan ja sen ehdottomaan eliittiin. Se tunnetaan teknisesti hienoista ja tasokkaista autoista, joita valmistettiin vuosina 1921-1941 vajaat 2 000 autoa ja joista 152:n tiedetään säilyneen.

Yhteys Maybachin ja Daimlerin välillä on syntynyt autonvalmistuksen alkuvuosina 1800-luvun lopulla. Myöhemmin Maybach perusti kreivi Zeppelinin kanssa ilmalaivan moottoreita valmistaneen yrityksen. Tuo aluksi edelleen ilmalaivoihin ja lentokoneisiin moottoreita valmistanut yritys siirtyi ensimmäisen maailmansodan jälkeen tekemään autonmoottoreita ja lopulta autoja. Autojen lisäksi Maybach valmisti suuria dieselmoottoreita vetureihin ja laivoihin. Toisen maailmansodan monet panssarivaunut ja tela-ajoneuvot kulkivat Maybachin voimin. Vuonna 1960 Maybach yhdistettiin Daimler-Benziin. Maybachin eliittiluokan autoista erityistä mielenkiintoa rikkaissa ja konservatiivisissa ostajissa herätti erityisesti 12-sylinterinen Maybach Zeppelin. Noiden yhteyksien varaan rakentuu paljolti myös uuden Eliitti-Maybachin imagon rakentaminen.

Yli kuusimetrinen ”Type 12” on henkilöautoksi valtavan kokoinen. Maybach on sisustettu neljälle, mutta etuistuimet ovat oikeastaan ”henkilökunnalle” eli kuljettajalle ja lakeijalle. Maybachiin saa kaiken haluamansa varustuksen, sillä autot eivät ole hyllytavaraa, vaan jokainen rakennetaan asiakkaan kanssa yhteistyössä ja varustetaan tämän toivomusten mukaisesti.

Zeppelinin tapaan ”Type 12” -voimanlähteessä on 12 sylinteriä 60 asteen kulmassa toisiinsa nähden. Tämän tuhatluvun 5,5-litraisesta irtoaa kahden turbon voimin 405 kilowattia ja 900 newtonmetriä – arvot ovat kuin kuorma-autosta. Maybach maksaa saksalaistietojen mukaan noin 340 000 euroa. Sanovat jo tehdyn sata sitovaa tilausta, joista suomalaiselle asiakkaalle kaksi.

(Tiivistelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 6/02, s. 4-5)