Mazda haluaa tulevalla mallillaan siirtyä harmaasta massasta luokan huippujen joukkoon. Uuden Mazda 6:n pahimmiksi kilpailijoiksi nimetään BMW 3-sarja, Ford Mondeo ja Volkswagen Passat. Jotain erilaista on siis lupa odottaa.

Mazdaa vuoden luotsannut pääjohtaja Mark Fields myöntää, että merkin imago on ollut maailmalla vähän haussa. Muutos parempaan voi tapahtua vain tuotteiden kautta. Merkki on kyllästynyt olemaan tanssien seinäruusu, joka jätetään istumaan harmaan ulkomuotonsa takia. Mazda 6 osuukin hyvin yhtiön uuteen iskulauseeseen: Emotion in Motion. Linjat ovat jopa vähän aggressiiviset ja niissä on käytetty urheilullisista menestysmalleista saatuja oppeja. Yksityiskohtien viimeistelyllä Mazdaan on vihdoin saatu sen kaipaamaa persoonallisuutta.

Toistaiseksi autoa on päässyt ajamaan vain pari toimittajaa, mutta niin saksalaisen Auto Motor und Sportin kuin englantilaisen Autocarin edustajat ovat antaneet kokemastaan varsin maireita kommentteja. Mazda itse vertaa uuden mallinsa ajettavuutta BMW:n 3-sarjaan, joten ainakin tavoite on oikealla tasolla. Moottorin uutuuteen voi valita kolmen bensiinimoottorin ja kahden dieselin joukosta. Pienemmät bensiinimoottorit ovat nykyisen 626:n tapaan 1,8- ja 2,0-litraiset, mutta niiden rinnalle tulee täysin uusi 2,3-litrainen vaihtoehto. Kaksilitraisissa dieselmoottoreissa käytetään toisen polven yhteispaineruiskutustekniikkaa. Kummankin dieselmoottorin suurin vääntö on 310 Nm ja tehot 88 ja 100 kW.

Ylemmän keskiluokan autoihin kohdistuvat vaatimukset ovat nousseet korkealle. Mazda on joutunut antamaan muille tässä kiristyvässä kilvassa tasoitusta ikääntyvällä 626:lla. Uuden 6:n myötä tilanne tulee muuttumaan, sillä tehtaan kunnianhimoisena tavoitteena on määritellä tämän luokan autot uudelleen. Onnistuminen selviää kesällä, kun 6:t saapuvat maahamme porrasperäisten johdattamina. Syyskesällä mallisto täydentyy Sportilla ja Sport Wagonilla, ja vielä ennen vuodenvaihdetta esitellään dieselit sekä nelivetoinen Sport Wagon.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 2/02, s. 4-5)