Japanilaisilla on ollut tapana tehdä autoihinsa kasvojen kohotus noin kahden kolmen vuoden kuluttua ensiesittelystä, jotta myyntiluvut saataisiin taas kohoamaan. Ja muutaman vuoden kuluttua tästä tulee myyntiin enemmän tai vähemmän uusi malli. Mazda 626 elää juuri tätä välikauden uudistustaan.

Mazda 626 uudistui täysin vuoden 1997 keväällä, joten nykyinen uudistus tulee melko aikaisessa vaiheessa. Tärkein tekninen muutos on 1,8-litraisen moottorin lisääntynyt teho. Se on nyt 74 kW eli 8 enemmän kuin entisessä mallissa. Lisätehon haittapuolena on matalien kierrosten alueelle ilmestynyt voiman puute.

Tämä väännön heikkous ja pitkät vaihdevälitykset saavat aikaan huonot ohituskiihtyvyysominaisuudet ajettaessa samalla vaihteella. Mazda 626:lla on todella syytä vaihtaa pienemmälle, aina kolmoselle asti, ennen rekan tai muun hitaan ajoneuvon ohittamista.

Ulkoisesti Mazda 626:ta on muutettu varovasti. Edessä konepelti, säleikkö ja ajovalot ovat uudistuneet. Myös takana valot ja puskuri ovat saaneet uuden muodon. Sisustassa on uusia verhoilumateriaaleja, kojetaulua on muotoiltu ja uusia varusteita on tullut lisää. Ajovalot ovat paremmat kuin edellisessä mallissa.

Mazda 626:n pienet muutokset eivät kovin paljon muuta entisistä Mazdoista saatua kokemusta. Se täyttää perusauton tarpeet ja on hyvä välimalli kokonaan uutta autoa odotellessa.

(Tiivistelmä Kari Pynnän artikkelista TM 1/2000, s. 112-113)