Viime syksyyn asti Mazdan keisarinvalssia tanssi RX-7. Ensi kesästä lähtien askeleet ovat hieman erilaiset, vaikka ne edelleen soivat wankelin tahdissa. Valtikka näet siirtyy RX-8:lle, joka iskee eurooppalaisia kilpailijoita sinne missä se koskee eniten: hinta on kilpailukykyinen, auto on nelipaikkainen neliovinen sportti ja menon maku täysin sovussa ulkomuodon kanssa.

RX-8 on erilainen ja omalla polullaan perinteisestä urheiluautoajattelusta. Aikaisemmin nelipaikkaisia urheiluautoja kutsuttiin nimityksellä 2+2, mikä tarkoitti, että kaksiovisen auton takana oli ahtaat takapenkit, joilla kukaan ei halunnut matkustaa lähintä nakkikioskia kauemmas. RX-8 sitä vastoin on paremminkin nelipaikkainen 2+2-ovinen. Etummaiset ovet nimittäin ovat normaalikokoisia, mutta takaovet kapeammat, takaa saranoidut kaapparimalliset. Korissa ei ole B-pilaria lainkaan, mikä tekee takapenkille menemisen vaivattomaksi. Kun sinne on päässyt, takatilojen avaruus yllättää. Seikka ansaitsee hatunnoston Mazdan suunnittelijoille.

RX-8 on aitojen urheiluautojen tavoin tietenkin takavetoinen. Siinä käytetään edelleen alumiinirakenteista kiertomäntämoottoria, jonka oletettiin jo olevan tiensä päässä lähinnä saasteiden ja polttoainetalouden vuoksi. Mazda kuitenkin kieltäytyi luopumasta wankelista ja on tehnyt siihen joitakin merkittäviä parannuksia. Aluksi tarjolla oleva puhdikkaampi moottori on 1 308-kuutiosentin kokoinen kaksikammioinen vesijäähdytetty murikka, joka on sijoitettu etuakselin taakse ja matalammalle kuin RX-7:ssä. Tehoa se tarjoaa mukavat 177 kW//8 000 r/min. Tarjolla on myös vaisumpi versio, jonka lukemiksi ilmoitetaan 141 kW/7 000 r/min. Edellinen on saatavissa kuusi- ja kesympi vaihtoehto viisilovisen manuaalivaihteiston kanssa. Kesymmän yhteydessä japanilaisia, jenkkejä ja australialaisia hemmotellaan nelinopeuksisella automaatilla, mutta jos kyseessä todella on urheiluauto, niin kuka tarvitsee tomaattia?

Ajettavuudeltaan RX-8 on nautinnollinen. Sen painojakauma on 50/50, minkä vuoksi auto on tasapainoinen ja helposti kaasulla ohjattavissa. Ohjaus on sähköisesti tehostettu ja ratin kierroksia laidasta laitaan on kolme, eli se on aivan asiallisen nopea. Moottori tarjoaa riittävän ripeää menoa ja ottaa iloisesti kierroksia aina 9 000/min punarajalle asti. Äänetkin ovat urheilullisen asialliset.

MAZDA RX-8:ssa on ainesta. Se on urheilullinen uuden ajan airut, sillä siihen mahtuu mukavasti neljä ihmistä. Ajoltaan se on kutkuttava niin kuin ulkonäöltäänkin. Meikäläisiä hintoja ei voi kehua erityisen halvoiksi, mutta urheiluautosarjassa kuitenkin aivan siedettäviksi. Euroopan markkinoita lähdetään valloittamaan portaittain; ensin kesäkuussa Saksaan. Suomeen RX-8 ehtii elokuussa. Uutuuden perusmallin hinta Saksan markkinoilla tulee olemaan noin 28 000 ja hyvin varusteltuna noin 33 000 euroa. Lopullinen varustevaihtoehtovalikoima on edelleen hieman auki, mutta edellä mainittujen hintojen pitäisi päteä.

(Tiivistelmä Jukka Sihvosen artikkelista TM 3/03, s. 4-5)