Mazdan uusi pikkuautomalli 2 esitellään Pariisin autonäyttelyssä syyskuun lopussa. Kyseessä on toinen kokonaan uusi malli merkin uuden tulemisen aikana – ensimmäinenhän oli keväällä esitelty perheauto Mazda6. ”Kakkonen” on myös kautta aikain ensimmäinen Euroopassa valmistettava Mazda.

Mazda Demio oli ensimmäisiä pikkuautoluokan malleja, jossa suurempia sisätiloja oli lähdetty hakemaan auton korkeutta lisäämällä. Mazda2 jatkaa samaa linjaa, ja on 154,5-senttisenä itse asiassa luokkansa korkein malli. Tärkeimpiin kilpailijoihin kuuluvat Honda Jazz ja syksyllä esiteltävä uusi Nissan Micra jäävät pari senttiä matalammiksi.

Suurimmat erot Japanissa myytävän Demion ja eurooppalaisen Mazda2:n väliltä löytyvät moottoritilasta. Mazda2:n voimanlähdevaihtoehtoja ovat Fordin pienemmistä malleista tutut 1,25-, 1,4- ja 1,6-litraiset bensiinimoottorit, sekä niin ikään Fiestassa debytoinut 1,4-litrainen yhteispaineruiskutusdiesel. Japanilaiseen versioon on tarjolla kaksi uutta alumiinimoottoria, tilavuuksiltaan 1,3 ja 1,5 litraa.

Erilaiset kytkimettömät vaihteistoratkaisut ovat lisääntyneet viime vuosina pikkuautoluokassa. Mazda2:n molempien 1,4-litraisten yhteyteen voi valita automatisoidun käsivaihteiston. Mazdassa järjestelmän nimeksi on annettu ASM (Automated Shift Manual). Kulutuslukemat ovat yhtäläiset käsivaihteisten versioiden kanssa.

Mazda on tällä hetkellä Japanin viidenneksi suurin autonvalmistaja. Uusi Mazda2 on erittäin tärkeä uutuus valmistajalleen, koska se sijoittuu myynnillisesti paljon suurempaan autoluokkaan kuin hyvin menestynyt Mazda6. Jotain kuvaa tilanteesta saa vertaamalla valmistajan tavoitteita kotimarkkinoilla: Mazda2:sta pyritään myymään 7 000 autoa kuukaudessa, kun sama tavoite Mazda6:lle on 2 500 autoa.

(Tiivistelmä Jani Kajanderin artikkelista TM 14/02, s. 4-5)