Mazda6 on nyt saavuttanut Tekniikan Maailman käyttötestin 60 000 ajokilometrin jälkeisen maalin. On aika katsoa, mitä näihin kilometreihin ja kuukausiin on sisältynyt. Onko japanilaisten ja Mazdan laatuvaikutelma pitänyt?

Mazda6 tuli juuri oikeaan aikaan kääntämään merkin alamäkeä luisuneen myynnin taas menestyksen suuntaan. Vaikka malli tuli myyntiin vasta vuoden 2002 alkukesästä, niin sen ansiosta Mazdan markkinat kasvoivat viime vuonna 55 prosentilla edelliseen vuoteen verrattuna. Tämän vuoden alusta lokakuuhun mennessä on nousua ollut 143 prosenttia verrattuna viime vuoden 2002 vastaavaan ajanjaksoon. Ylivoimaisesti eniten tästä kasvusta on ollut Mazda6:ta, koska Mazda2 oli juuri tullut eikä uusi Mazda3 ollut vielä myynnissä.

Käyttötestiin valitsimme 1,8 litran moottorilla varustetun Elegance-mallin DSC-ajonhallintajärjestelmällä. Sen hinta kesäkuussa 2002 oli 29 000 euroa, josta DSC:n lisähinta oli tasan 1000 euroa. Nyt saman mallin saa 27 600 eurolla. Autoveron lasku on siis ollut huomattava.

Auto oli ahkerassa ajossa jo heti testin alettua kesäkuussa 2002. Autoa ajoi lähes 30 kuljettajaa. Yleensä autosta on pidetty, vain pieniä negatiivisia asioita on kirjattu. Useimmiten kyse on samoista ominaisuuksista.

Mazdaa pidetään yleensä hyvänä ajaa sekä maantiellä että kaupungissa. Kaupunkiolosuhteissa todettiin moottorin ominaisuuksien haittaavan. Liikkeelle lähdettäessä vääntö on ensi alkuun vähäistä, ja usein lähtöä sekä sen jälkeistä vaihtamista seurasi jonkinlaatuinen nytkähdys. Auton kulmia ei näe sisältä, mutta tämä on nykyajan ilmiö, joka vaivaa useampia autoja. Ohjaus on kevytkäyttöinen ja tunnokas kaupungissa. Peilit ovat riittävän suuret, ja niistä näkyy takamaisema hyvin.

Maantieajoon liittyviä mielipiteitä kertyi monenlaisia. Mazda6 hakee hieman linjaansa tien urien, kallistusten tai sivutuulen mukaan. Ohjattavaa riittää, eikä ohjauksen keskialue ole täydellisen tunnokas. Ominaisuuteen tosin tottuu nopeasti, ja muutaman sadan kilometrien jälkeen pienet ohjauskorjaukset sujuvat automaattisesti. Yleisesti ottaen ajo on helppoa, joten pienetkin virheet tuntuvat suurilta. Myös jousituksesta annetut kommentit olivat pelkästään myönteisiä.

Vaikka alkuvuonna 2003 oli koviakin pakkasia, käynnistyi Mazda6 vaivattomasti, vaikka joskus käynnistintä piti pyörittää pidempään. Kytkimen toiminnassa havaittiin takertelua. Kytkin tuntuu jäävän auki, vaikka jalan nostaa pois polkimelta, mutta tilanne rauhoittuu hetkessä. Ääritilanteissa ajonvakautusjärjestelmä DSC puuttuu toimintaan terävillä nopeilla jarrutuksilla ja auto pysyy halutulla ajolinjalla, kunhan vain muistaa ohjata. Talvitestin aikaan käsittelykokeissa havaittiin, että jatkuvasti ajoon puuttuessaan ja jarrujen siten lämmetessä DSC kytkeytyy pois toiminnasta. Sitä ei välttämättä huomaa, koska merkkivalo jää ohjauspyörän ja oikean käden katveeseen. Kun jarrut taas jäähtyvät, palautuu tilanne normaaliksi. Tavallisissa olosuhteissa tätä ei esiinny. Tästä turvallisuusvarusteesta kannattaa todella maksaa 1000 euroa.

Mazda6:n loppukunto on hyvä, vain ohjauksen kolahtelut ja kulumat alustan suojauksessa laskevat arvosanaa. 60000 kilometrin ajomatka on nyt takana, ja voi vain todeta, että testimenestys ei ole ollut aiheetonta. Mazdan hyvä maine vioista vapaana autona jatkuu Mazda6:n kohdalla.

(Tiivistelmä Pekka Aromaan ja Kari Pynnän artikkelista TM 19/03, s. 158-169)