Uusi Mazda6 tulee markkinoille haastajana. Tavoitteet on asetettu korkealle. Tunnustetaan avoimesti, että halutaan kokoluokan huippumallien rinnalle. TM-ensitesti tarjoaa ensivaikutelmat mielenkiintoisesta mallista.

Ylemmän keskikokoluokan Mazda on ollut tilava auto kautta vuosien. Uusi Mazda6 jatkaa samoilla linjoilla. Pituuden kasvu, johon malliuudistuksen yhteydessä yleensä päädytään, on kymmenen sentin luokkaa ja tavallaan paluuta vanhaan, sillä edeltänyt 626 oli omaa edeltäjäänsä 12 senttiä lyhyempi. Merkittävänä mittamuutoksena voidaan pitää myös akselivälin kasvua 65 millillä. Oikeastaan on väärin puhua akselivälin kasvusta, sillä alusta on kokonaan uusi. Akseliväli on siis pidempi kuin edeltäneessä 626:ssa.

TM:n ensitestin pääosaan valittiin 1,8-litrainen neliovinen Elegance-varustetasoinen Mazda6, jollaisen arvellaan nousevan ”kuutosmalliston” liki viidenkymmenen auton paletista suomalaisten ykkössuosikiksi. Mazda6 on ulkonäöltään edeltäjäänsä verrattuna kuin toinen auto – ja sellainenhan se onkin. Viisto keula, voimakkaasti kallistettu tuulilasi ja lyhyt, korkea takaosa antavat autolle kiilamaisen kokonaisilmeen. Vauhdikkaissa viivoissa on kuitenkin aavistus pehmeyttä, joten särmät eivät ole aggressiivisen ”pokemonmaisia”.

Testiauton moottori on Mazda6:n pienin. 88-kilowattisen 1,8-litraisen 165 newtonmetrin väännöstä tuntuu olevan tuhti siivu tarjolla laajalla kierroslukualueella, sillä moottori vetää hyvin. Viisivaihteisen manuaalivaihteiston välityssuhteet sopivat mukavasti moottorin ominaisuuksiin, joten vaihtamisen tarve on pieni. Vaihteensiirto pelaa moitteitta, samoin hallintalaiteet, kuten nykyaikaiselta autolta pitää voida vaatiakin. Ajaminen on kaikin tavoin vaivatonta.

Ennen niin sanottuihin tärkeisiin varusteisiin liitetyt lukkiutumattomat jarrut ja niihin liittyen elektroninen jarrutusvoiman jako ovat nykyisin niin jokapäiväisiä ja luonnostaan mukaan kuuluvia, että jäävät usein mainitsematta. Mazda6:n paria kaikkein huokeinta versiota lukuun ottamatta sen vakiovarustukseen kuuluvat lisäksi hätäjarrutustehostin, luistonesto sekä ajovakauden hallintajärjestelmä.

Ensitestin puitteissa uuteen autoon on tullut tavaksi suhtautua varovaisen myönteisesti. Mazda6:n kohdalla tuon varovaisuuden voi jopa unohtaa. Mazda6:t tulevat Suomeen kesällä neliovisen porrasperäisen johdolla. Viisioviset Sportit ja Sport Wagon farmarit seuraavat syyskesällä, ja dieselit sekä nelivetoinen Sport Wagon täydentävät malliston ennen vuodenvaihdetta.

(Tiivistelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 8/02, s. 18-23)