Muiden kehittäessä pieniä turbomoottoreita Mazda on pysynyt itsepintaisesti vapaasti hengittävissä, iskutilavuudeltaan vähän suuremmissa moottoreissa.

Ratkaisu osoittautui oikeaksi ainakin Euroopassa, sillä uusi polttoaineenkulutusta ja päästöjä mittaava WLTP-metodi suosii Mazdan kaltaisia merkkejä.

Jo muutama vuosi sitten Mazda ilmoitti, että polttomoottoreissa on vielä paljon kehitysmahdollisuuksia. Ensimmäisen sukupolven Skyactiv-moottoreissa sekä bensiini- että dieselmoottorin puristussuhde on 14:1. Nyt Mazda esittelee uuden Skyactiv-X SPCCI -bensiinimoottorin, jonka puristussuhde on peräti 16:1.

Mazda on lähtenyt bensiinimoottoreissaan siitä, että polttoaineen ja ilman seos on erittäin laiha. Itse asiassa se on niin laiha, että tavallisissa moottoreissa se ei syttyisi ollenkaan palotilassa. Uudessa kaksilitraisessa SPCCI-moottorissa (Spark Controlled Compression Ignition) pieni määrä bensiinisumua syötetään aivan sytytystulpan juureen, jolloin siihen syntyy rikkaampi, syttyvä seos.

Vuonna 2008 Mazdalla käytössä olleeseen MZR-moottoriin verrattuna Skyactiv-X on jopa 35–45 prosenttia taloudellisempi.

Voimaa voidaan säädellä suihkuttamalla ensimmäinen ja toinen annos juuri ennen kuin mäntä saavuttaa optimiasentonsa. Näin voidaan käyttää erittäin laihaa seosta ja pienentää kulutusta. Perinteistä bensiinimoottorin kiertoa käytetään vain moottoria kuormitettaessa ja kylmäkäynnistyksissä.

Hallitsemalla palotapahtumaa sytytystulpalla vältetään moottorin nakuttaminen ja epätasainen käynti. Mazdan mukaan moottori voi toimia 80 prosenttia ajasta erittäin tehokkaasti.

Alhaisella nopeudella ja moottoria kevyesti kuormitettaessa kulutus alenee jopa kolmanneksella. Vuonna 2008 Mazdalla käytössä olleeseen MZR-moottoriin verrattuna Skyactiv-X on jopa 35–45 prosenttia taloudellisempi.

Valmistajan ilmoituksen mukaan uusi moottori kuluttaa yhtä vähän tai jopa vielä vähemmän kuin Mazdan uusimmat dieselmoottorit.