Vuoristotien taukopaikalla kuvataan autoa. Julkisuuden kohde vaikuttaa levottomalta; se tuntuu kysyvän: ”Joko mennään?”. Mégane Renault Sport ei lepohetkistä pahemmin välitä.

Mégane Sportia kuvaillaan arkipäivän ajoautoksi, jossa on tarvittaessa yllin kyllin potentiaalia myös ratailotteluun. Käytännöllisimpää äärilaitaa toteuttaa viisiovinen korimalli. Ajoon otettiin GT-teemaan sopiva kolmiovinen versio.

Ensisilmäyksellä Sport vaikuttaa kevyesti tuunatulta perus-Méganelta, johon on vaihdettu komeammat renkaat ja vanteet. Puskurien ilmanvaihtoaukot, Sport-tekstit auton kyljissä ja takaluukussa sekä viimeistään kaksi takapuskurista pilkistävää pakoputken päätä kertovat kuitenkin jostain aivan muusta. Takasiiveke on hillitty, mutta sillä vakuutetaan olevan muutakin kuin ulkonäöllistä merkitystä.

Painallus käynnistyspainikkeesta höräyttää kaksilitraisen turboahdetun bensiinimoottorin eloon. Se on muokattu versio ensimmäisen kerran Vel Satiksessa pari vuotta sitten esitellystä voimanlähteestä. Kaasupolkimen painallus paljastaa moottorin vääntävän luonteen. Vääntömomentista on käytössä 90 prosenttia 2 000 ja 6 000 kierroksen välillä. Suurin lukema 300 Nm saavutetaan 3 000 kierroksen kohdalla.

Laajan vääntöalueen ansiosta ajaminen on vaivatonta. Vaihteita on kuusi, mutta kaikkia ei välttämättä tarvitse käyttää. Jousitus on GTI:lle tyypillisesti kompromissi matkustusmukavuuden ja nopean ajon ominaisuuksien välillä.

Ohjaus on onnistuneempi kuin perusmalleissa, vaikka sähköisen tehostimen tuottamassa vasteessa on edelleen epämääräisyyttä. Yksi syy parantuneeseen ohjaustuntoon on etujousituksessa. Mégane Sportissa on erillinen olkatuki, johon pyörä on kiinnitetty. Itse joustintuki ei siis käänny pyörän mukana, joten olkapoikkeama ja ohjausgeometria on voitu paremmin eriyttää jousitusgeometriasta.

MÉGANE Renault Sport tuo ensi kesänä oman mielenkiintoisen lisänsä Suomen automarkkinoille, vaikka myyntiluvut jäänevät pieniksi. Hinnan on tarkoitus jäädä pari tuhatta euroa alle 40 000:n.

(Tiivistelmä Markus Kasesmaan artikkelista TM 8/04, s. 36)