Kilpa-ajotaustainen autotoimittaja Robert Koistinen kertoo Oho!-kolumnissaan kömmähdyksistään, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. 
***

Menin alkuviikosta aikaisin aamulla taksilla lentokentälle. Matkan kohteena oli Malaga, jossa ohjelmassa oli Porsche 718 Boxster GTS:n ja Panamera Turbo S E-Hybridin koeajo.

Kentällä oli kovin vähän asiakkaita, joten turvatarkastus sujui poikkeuksellisen nopeasti. Istuessani alas aamukahville tuntui jotenkin siltä, että jotakin puuttuu. Asiapaperisalkku oli vasemmassa kädessä ja puhelin oli taskussa, mutta varsinainen käsimatkalaukku ei missään. Höh, taisi jäädä turvatarkastukseen.

No, sieltähän se löytyi turvallisesti, ja kaikki tuntui taas hyvältä. Menin uudestaan kahville. Suunnittelin puhelimessa aikaisin heräävän Jarkko Peräkiven kanssa tulevan kauden karting-asioita, kun joku koputti puhelimeen monta kertaa. Kello oli yhä niin vähän, että pyysin Jarkkoa odottamaan, nyt on jollakulla todellinen hätä.

Puhelimessa oli lentokentälle minut tuonut taksinkuljettaja Pertti Pajunen, joka kertoi löytäneensä luottokorttini auton takapenkiltä. No johan nyt oli markkinat. Sovittiin, että hän tulee niin pitkälle turvatarkastukseen kuin pääsee, ja minä teen vastaavan toisesta suunnasta.

Lentokenttävirkkailijat ymmärsivät asian, ja pääsimme tarkan valvonnan alla siirtämään luottokortin Pertiltä itselleni.

On sanomattakin selvää, että Pertti Pajusen toiminta oli enemmän kuin esimerkillistä. Kiitos Pertti!

Lue aiemmat Oho!-kolumnit:

Testiauto meni romuksi jo ennen testin alkua – palasia lenteli 20 metrin päähän

”Just let it burn”, minulle sanottiin driftingautossa – ilmassa leijaili huolestuttavan paljon savua

Meille alkoi tulla kiire lentokentälle – ja sitten huomasimme ajavamme väärään suuntaan Juutinrauman siltaa

Ajoin komeasti testiradalta ulos metsään – seuraavaksi kolarointiin liittyi kuvauskopteri

Lukitsin itseni vessaan, mutta keksin pomminvarman keinon päästä sieltä ulos

Olin myöhästyä lentokoneesta, koska sinne oli vaikea saada vietyä stilettiä

Autotestin jälkeen vuorossa oli 2 tunnin lepohetki hotellissa – mutta se muuttuikin tulipalon sammutukseksi

Jäimme talvitestissä kiinni television varastamisesta – eräänä iltana vastaanotosta tuli puhelu

Kaikki meni pieleen – Palautimme testiauton maahantuojalle osittain muovipussissa

Näinkin voi käydä: Jäähdyttelykierroksella testiauton ohjaamossa syntyi nyrkkitappelu

Talvitestissä avautui mahdollisuus käydä hiihtämässä, mutta tämän enemmän pieleen voitelu ei olisi voinut mennä

Insinöörit vertasivat kierrosaikojani oikeaan kilpakuskiin, ja paperit olivat pudota lattialle

Edessä oli niin vaatimattoman näköinen hyppyri, että siitä teki mieli hypätä – huono idea

Autotestin kaikki muistiinpanot olivat iPadin muistissa – ja sitten se mystisesti katosi

Nostin Suzukin kahdelle renkaalle unkarilaisella testiradalla – ”Onko siitä pakko kirjoittaa?”

Suzuki Ignis kaatui väistökokeessa, mutta tehtaan omalla testiradalla meitä odotti jotain vielä oudompaa

Käänsin väistökokeessa kiikkerältä tuntuvan Suzuki Ignisin rattia – seuraavaksi menimme katon kautta ympäri

Corvetten jarruun tuli mystinen vika – mekaanikolla oli vaikeuksia pidätellä nauruaan

Pimeydessä meitä odotti renkaita, betonia ja akselinpaloja – Luojan kiitos ettei ajettu täysiä!

Lainasimme salaa työkaverin sanelukonetta testiajoon, ja seuraukset olivat kohtalokkaat

Kaksi TM:n toimittajaa lähti päiväksi testaamaan autoja – saimme aikaiseksi vain valokuvan toimittajan pakaroista

Rengassavua ja järkyttyneitä ilmeitä – ”Sladi” meni vähän pitkäksi

Fiat Abarthilla törmääminen turvakaiteeseen tuli toimitukselle yllättävän kalliiksi

Vaarallinen nokkakolari oli rengastestissä enemmän kuin lähellä

Tein rallikilpailussa täydessä vauhdissa rajun käännöksen – ja sitten näin yleisön ilmeet

Eksyin Puolassa Kris Meeken ralliautolla – ja pian vasemmalla näkyi iso linna

Ajattelin yllättää Hondan insinöörit 360 asteen käännöksellä, mutta en ottanut huomioon yhtä asiaa

Ajoin Mika Salon autolla seinään