Uudistuneesta A-Mersusta tulee myyntiin pitkä Lang-versio. Näin myös pikku-Mersusta on valittavissa kaksi erimittaista koria kuten Mercedes-Benzin edustusautosta, S-mallista.

Mercedes-Benzin A-malli on uudistunut sisältä ja ulkoa. Puskurit ja valot ovat muuttaneet näköään niin keulassa kuin perässäkin. Ajovalojen lasit ovat nykyisen tyylin mukaisesti kirkkaat ja lähi- sekä kaukovaloille on omat erilliset heijastimet. Sisällä kojelauta ja ennen kaikkea keskikonsoli ovat uudistuneet. Keskikonsolin säätimet ja katkaisimet ovat nyt samanlaisia kuin muissakin Mersuissa. Ohjauspyörä on varustettu korkeussäädöllä, mikä helpottaa mieleisen ajoasennon löytämistä.

Myös monia näkymättömiin jääviä kohtia on uudistettu. Esimerkiksi ajovakaudenhallinta- ja jarrujärjestelmä edustavat nyt uudempaa sukupolvea. Varustelussakin on muutoksia, ja nyt saa myös ikkunaturvatyynyt, joskin vain lisävarusteena.

Uudistuneen A-sarjan varsinainen uutuus on pitkä Lang-malli. Sen akseliväli on 17 cm perusmallia pidempi. Näin ollen takapenkillä on väljät tilat. Takapenkin etäisyyssäädön ansiosta lisämittaa voidaan tarvittaessa hyödyntää tavaratilan kasvattamiseen, ja silti takapenkille jää aikaisempaa enemmän polvitilaa. Takaistuimen ollessa etummaisessa asennossa on tavaratilaa 470 litraa eli 80 l lyhyttä mallia enemmän, ja silti polvitilaa on vielä 6 cm enemmän.

Pidentynyt akseliväli parantaa auton suuntavakavuutta, minkä huomaa myös ajossa. Kuitenkaan pitkäkään malli ei silti vielä ole junamaisen vakaa kulkija. Tuuli tuntuu pakostakin korkeassa ja varsin lyhyessä autossa.

Pitkän A esitellään Suomessa 18.5. Tuolloin myös uudistuneet tavallisen mittaiset A-mallit ovat esillä, joskin niitä voi tulla maahan jo aikaisemminkin. Perinteiset, lyhyet mallit on hinnoiteltu. Hintarajat muodostavat A 140 ja A 190, jotka maksavat 144 200 mk ja 181 600 mk. Tätä kirjoitettaessa pitkien mallien hintaneuvottelut ovat vielä kesken, mutta pitkän mallin lisähinnaksi arvioidaan 10 000-15 000 mk.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 8/2001, s. 45)