Mercedes-Benzin A-malli on perinteisen ”pappamerkin” nuorekas aluevaltaus. Siinä on myös lukuisia ”ensimmäistä kertaa Mersussa” -ratkaisuja. Miten tuo niin Mersuna kuin autona yleensäkin poikkeava A-malli sitten palveli TM:n käyttötestin arkisessa 60000 kilometrin aherruksessa?

Mercedes-Benz A140 on Tekniikan Maailman testihistorian ensimmäinen uusi Mercedes-Benz, jonka ominaisuuksiin on paneuduttu pitkän käyttötestin puitteissa. Käyttötestissä ollut A140 Classic on malliston huokein vaihtoehto, hintaa sille kertyy 138900 markkaa.Sen kohdalla mielipiteet ja kokemukset ajo-ominaisuuksista ja auton ajamisesta nousivat pinnalle, mutta myös auton muut käyttöominaisuudet ovat puhuttaneet. Kylmäksi se ei jättänyt ketään, paitsi talvella.

Kilometrit kertyivät tällä kertaa nopeasti, erikoinen auto kiinnosti käyttäjiä ja matkaan lähdettiin hanakasti. Testin aikana ja lopussa mietteitä herättivät mm. sisätilojen riittävyys sekä tuuletus- ja lämmitysjärjestelmä. Pikku-Mersussa istutaan noin kaksikymmentä sentti korkeammalla kuin normaalissa pikkuautoissa. Tästä johtuen kulku autoon käy vaivattomasti, seikka jota varsinkin ikääntyvä polvi arvostaa. Suorituskyky jätti hieman toivomisen varaa, mutta muutoin 1,4-litraisen moottorin ajettavuus on kohdallaan ja kulutus kohtuullista.

Kokoisekseen Mercedes-Benz A140 Classic on kallis. Hinta antaa miettimisen aihetta; mitä muuta samalla rahalla voisi saada. Toisaalta onhan se Mersu – vaikka poikkeava onkin.

(Tiivistelmä Pekka Aromaan ja Hannu Lindellin artikkelista TM 2/2000, s. 30-39)