Mercedes-Benzin B-sarja siirtyy kolmanteen sukupolveen. Uusi malli esiteltiin ensi kertaa juuri alkaneen Pariisin autonäyttelyn ensimmäisessä lehdistötilaisuudessa tiistaina. Jopa eri maiden tiedotusosastot oli jätetty tietoisesti pimentoon uudistuksen tarkemmista yksityiskohdista.

Eipä sillä, uusi B-sarja on jokseenkin sitä mitä odotettiinkin. Se on suora evoluutio edellisestä sukupolvesta, ja ratkaisevasti on muuttunut vain muotoilu. Muotokieli on kuitenkin tuttu keväästä alkaen myynnissä olleesta viimeisimmästä A-sarjasta.

Kojelaudassa on uusista Mercedeksistä tuttu iso näyttöpaneeli. Itse kojelaudan muoto on ehkä lähempänä EQC:tä kuin A-sarjaa.

B-sarja on yksi yhteensä kahdeksasta uuden polven etuvetolähtöisestä Mercedeksestä. Se on hieman korkeampi, tilavampi ja suuremmalla tavaratilalla varustettu versio A-sarjasta. Pienemmät valmistajat ohittavat tällaiset tuotteet ja siirtyvät suoraan matalasta versiosta katumaasturiin. Mercedekselle taas tulevat kaikki kuviteltavissa olevat versiot.

Hintaero sporttisempaan A-sarjaan on todennäköisesti parin tonnin luokkaa, ja sillä saa hieman aikuismaisemman auton. Kuljettaja istuu B-sarjassa yhdeksän senttiä A-sarjaa korkeammalla, joten kyseessä on käytännössä A-sarjan tila-autoversio. Eroa on kuitenkin häivytetty muotoilun avulla.

Mercedes ei myöskään ole lähtenyt kilpailemaan tiloissa BMW:n kanssa, sillä baijerilaismerkin 2-sarjan tila-autosta poiketen B-sarjasta ei tule pidennettyä seitsenpaikkaista versiota.

B-sarjan takapenkillä istutaan A-sarjaa ryhdikkäämmin. Selkänojan saa taitettua alas maasturityyliin kolmessa osassa. Tavaratilaa luvataan noin 450 litraa.

Tekniikka on pääosin tuttua A-sarjasta, mutta B-sarjan mukana esiteltiin myös pari uutta moottoria ja yksi uusi vaihteisto. A-sarjaan on ollut uudistuksen jälkeen tarjolla vain 1,5-litrainen diesel, mutta nyt mukaan tulee kaksilitrainen diesel kahtena tehoversiona: 110 ja 140 kilowattia.

Kaksilitraisten dieselien yhteyteen tulee uusi vaihteisto. Se on kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti, eli vanhempiin vaihtistoihin verrattuna mukaan on tullut yksi vaihde lisää. Nelivetokin on tulossa.

Myös 1,5-litrainen diesel kuuluu B-sarjan moottorivalikoimaan, ja bensiinimoottorit ovat tällä erää 1,3-litraisen turbomoottorin 100- ja 120-kilowattiset versiot.

Muotokieli on A-sarjan aloittamaan tyyliin hyvin puhdaslinjaista. Ilmanvastuskerrointa on onnistuttu pudottamaan vanhaan B-sarjaan verrattuna sadasosalla. Nyt se on 0,24.

Suomeen uutuus on luvassa talven loppuun mennessä, eli pörssikielellä ensimmäisen ja toisen kvartaalin vaihteessa.

Tähän mennessä uutta mallisarjaa on esitelty A-sarjan viistoperän ja sedanin sekä B-sarjan verran, joten vielä on odotettavissa viisi malliversiota. Luvassa ovat ainakin uudet CLA ja GLA, mutta aikataulu ei ole vielä tiedossa.